torsdag 2 december 2021

På stort alvar av Johan Theorin

 

Originaltitel: På stort alvar
Sidor: 261 (Pocket)
"I På stort alvar samlar Johan Theorin de kortare berättelser han genom åren skrivit om Öland, och lägger till flera nya. Novellerna utspelar sig på det öde alvaret, vid kusterna och ute på den nyckfulla Östersjön. Många av dem har skutskepparen Gerlof Davidsson i huvudrollen, en gammal bekant från romanerna Skumtimmen, Nattfåk och Blodläge.

Vi möter osaliga döda, kusliga hundar, mordiska svanar, döende arkeologer, vettskrämda turistguider, nakna ålfiskare och många andra minnesvärda figurer. Novellsamlingen är en fantasifull och underhållande hyllning till den öländska berättartradition som Johan Theorin själv växte upp med och som utgjort en fruktbar mylla för hans författarskap."

På stort alvar är en novellsamling. Det är inte jätteofta jag läser noveller, jag tycker bättre om när det är många sidor där man hinner sjunka in i berättelsen ordentligt. Det finns undantag, Stephen King är grym på noveller och nu kan jag även säga att Johan Theorin är det.

Alla berättelser i På stort alvar är bra. Det finns så klart de jag fastnar för mer än andra men alla är bra skrivna. Jag gillar så klart de som är lite läskiga eller mystiska mest medan de som ska vara lite roliga inte är favoriter.

Gerolf som är med i hans romaner dyker upp i några av novellerna och det är ett kärt återseende. Jag har alltid tyckt om honom som karaktär.

Allt som allt en riktigt lyckad novellsamling! Nu ser jag fram emot att kasta mig över Theorins senaste bok, Benvittring, så fort som möjligt!

4 kommentarer: