måndag 6 december 2021

Urtidsparken av Michael Crichton

 

Originaltitel: Jurassic Park
Sidor: 508 (Inbunden)
"Miljonären John Albert Hammond vill skapa något enastående och fantastiskt - något som människor aldrig har slutat fascineras av: dinosaurier! Hans forskarkår lyckas klona fram dinosaurier från blod som hittats inkapslat i uråldrig bärnsten och världen verkar nära ett åttonde underverk: Dinosaurierna i Urtidsparken på Isla Nublar. 

Men det går inte som planerat. Vid en förhandsvisning av parken blir det strömavbrott, och alla elstängsel, strålkastare och säkerhetsanordningar slutar fungera. Plötsligt står den lilla gruppen besökare öga mot öga med en rasande Velociraptor, och de inser att de är fångar på den tropiska ön. De befinner sig i ett ångande mörker där urtiden har kommit till liv."

Jag har sett Jurassic Park hur många gånger som helst men det är först på senare år som jag insett att det faktiskt finns en bok bakom filmen. Det var riktigt intressant att plocka upp den och kunna jämföra hur bok och film är i förhållande till varandra. 

För det första ska jag erkänna att det blev en del vetenskapligt snack som jag inte hängde med i och när det blev för mycket snabbläste jag just de delarna. Resten av boken var däremot väldigt spännande och underhållande! En hel del kände jag igen men mycket var också nytt. Velociraptorerna ger mig ungefär samma panikkänslor som i filmen. De är alldeles för smarta, envisa och är verkligen överallt. De är som ett mardrömsmonster som man aldrig kan undkomma.

Karaktärerna var i stort sett bekanta från filmen. Den största överraskningen var att åldern på barnen hade ändrats. I filmen är det killen som är yngst och tjejen äldst. I boken är det tvärtom och tjejen är dessutom ganska irriterande. Det kanske hör till hennes ålder men jisses vad frustrerad jag blev på henne. 

Jag tyckte om boken och det var kul att se vad som fått komma med i filmen och vad som ändrats. Jag har dessutom blivit sugen på att läsa mer av Michael Crichton.

6 kommentarer:

  1. Tveksamt om detta är boken bakom filmen. Filmen Jurassic Park kom 1983 och Crichtons bok kom 1990.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spielbergs film kom väl 1993 :)

      Radera
    2. Filmen är helt säkert efter Chrichtons bok. 😊 Den kom som du säger 1993 och det står också i eftertexterna.

      Radera
    3. Ni har rätt. Det är jag som vimsar.

      Radera
  2. Så kul att du tyckte om den! 😍 minns när jag läste den för två somrar sedan att när det ovädret dök upp i boken så började det åska utanför också!

    Och visst var flickan irriterande! Satt och gnisslande tänder under läsningen. 😅 men när det väl blev spännande i boken så satt jag som på nålar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha bra timing av vädret att ge dig likadant väder som i boken :D. Jaa jag höll på bli tokig på henne! Jag är glad att de hade ändrat just det till filmen, tveksamt om jag hade orkat kolla den om hon hade varit lika irriterande där :P.

      Radera