onsdag 8 december 2021

Fråga aldrig om Marianne av Carolina Neurath

 

Originaltitel: Fråga aldrig om Marianne
Längd: 8 h 34 min
Uppläsare: Carolina Neurath
"Ingrids längtan efter ett större, mer äventyrligt liv för henne från gården i Småland till Paris där hon träffar sina drömmars man. Tre decennier senare återvänder hon till Sverige, i bagaget bär hon med sig en tragedi och sju år i franskt fängelse. Genom dagböcker, farfaderns anteckningar och återberättade episoder försöker Carolina Neurath bena ut Ingrids öde och återberätta sin släkts mörka hemlighet."

Det var inte riktigt planerat att lyssna på Fråga aldrig om Marianne men jag behövde något i öronen på mina promenader och när jag scrollade i ljudboksappen fastnade jag vid den här boken. 

Carolina Neurath läser själv upp sin berättelse och gör det riktigt bra. Hennes röst är behaglig att lyssna på och det är en väldigt sorglig och mörk historia från sin egen släkt som hon delar med sig av. Vi får följa dels författaren själv och hur hon får reda på mer och mer om Ingrids liv. Hur intresset för det går i vågor under uppväxten. Samtidigt får vi följa Ingrids tidslinje, hur hon växer upp i Sverige men aldrig känner sig hemma. Hur livet tar henne till Paris, den stormiga kärleksrelationen som leder till äktenskap och till hennes dotter, Marianne.

Jag blir verkligen berörd under lyssningen. Mitt hjärta värker för Marianne och jag önskar så att det hade fått sluta annorlunda. Ingrid gör så många val som jag inte förstår, som inte går att förstå. Inte bara det allra värsta men också under tiden som leder upp till det. Och hon ser aldrig sin egen skuld i något, det är otroligt frustrerande. 

Letar ni en bok som lämnar avtryck så är det här ett tips. Den rör upp en hel del känslor och det är svårt att inte tänka på Marianne även efter att boken tagit slut.

4 kommentarer:

  1. Den här är jag riktigt nyfiken på, men känner att jag kanske måste må lite bättre själv först innan jag griper mig an den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska tung så det kan vara en bra idé! <3

      Radera
  2. Denna har jag sett men inte riktigt förstått vad den handlar om. Men den verkar riktigt intressant och denna ska jag lägga till på storytel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra och rör verkligen upp många känslor!

      Radera