tisdag 9 februari 2021

Tisdagstrion - Mat & Dryck

 

Tisdagstrion inne hos Ugglan & Boken den här veckan handlar om mat och dryck. Antingen i titeln eller handling. Här kommer min tre böcker! 


En smak av vin av Joanne Harris. Har tyckt om alla böcker jag läst av Harris hittills och ser fram emot att läsa fler! Har åtminstone två olästa i hyllan.


Guernseys litteratur- och potatisskalpajssällskap av Mary Ann Shaffer & Annie Barrows. Boken med den långa titeln! Jag har aldrig ätit potatisskalspaj men boken är riktigt bra.


En sax i hjärtat av Marie Bengts. Inget ätbart eller drickbart i titeln. Men när man läser boken blir man väldigt sugen på vaniljhjärtan. 

32 kommentarer:

  1. Guernseys har jag sett filmatiserad, Harris väntar i bokhyllan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste se filmen till Guernseys nån gång :)

      Radera
  2. Guernseys litteratur- och potatisskalpajssällskap har jag oläst i hyllan 🙂

    SvaraRadera

  3. Guernseys litteratur- och potatisskalpajssällskap är en fantastisk titel!

    SvaraRadera
  4. Jag måste också läsa mer av Joanne Harris. Har läst en och den var bra. En sax i hjärtat väntar i bokhyllan!

    SvaraRadera
  5. En smak av vin funderade jag faktiskt på att ha med, men sen valde jag annat. Kul med en dryck i alla fall, för det verkar enklare att hitta böcker med mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, mat verkar lite lättare :)

      Radera
  6. Funderade också på potatisskalspaj när jag hade läst den, men har inte testat - det låter ju faktiskt inte särskilt gott! Men boken gillade jag. Och Harris har fler titlar med ätbara saker i, vill jag minnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Harris har gjort lite av en grej av det :)

      Radera
  7. En sax i hjärtat är den enda jag inte läst men den finns oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
  8. har läst två och tre. gillade båda. har läst annat av Harris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har ju hunnit skriva några stycken :)

      Radera
  9. Tack för intressanta boktips!
    Geurnseys litteratur- och potatisskalpajssällskap
    blir jag extra nyfiken på. Det hade ju kanske
    varit roligt att vara medlem i det sällskapet :-)

    hälsar
    nicklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra! Rekommenderar den verkligen :)

      Radera
  10. Jag har inte läst någon men är sugen på Saxdeckaren däremot gillar jag inte vaniljhjärtan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är en bra grej att inte gilla vaniljhjärtan när man läser den :)

      Radera
  11. Boken om potatisskalspaj tänkte jag också på men så kom den inte med till slut. Jag gillade den!

    SvaraRadera
  12. Jag har läst all tre! Det händer inte ofta, jag vill nästan ropa "bingo"!

    SvaraRadera
  13. En smak av vin har jag läst. Guernseys litteratur- och potatisskalpajssällskap gav jag upp. Kanske ska prova den igen.

    SvaraRadera
  14. Finns potstisskalpaj i verkligheten och var det någon slags krismat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I boken så är det under kriget de äter det!

      Radera
  15. Bengts har jag länge velat läsa. De två första låter väldigt lockande, men jag är rädd att det är för mycket av feelgood för mig. Vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm nu är det många år sedan jag läste båda och detaljer är svåra att komma ihåg. Jag har däremot aldrig tänkt på någon av böckerna som feelgood.

      Radera
  16. Guernseys o.s.v. har jag läst, dagboksformen tycks jag ofta ha svårt för. Pusseldeckaren där på slutet vill jag verkligen läsa, kanske i vår när biblioteket kanske öppnar... vilket man ju måste ha positiva föreställningar om att det kommer att göra. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårt bibblo är öppet för korta besök vilket är väldigt skönt!

      Radera