torsdag 18 februari 2021

Flickoffret av James Oswald

 

Originaltitel: Natural Causes
Sidor: 400 (Pocket)
Serie: Kommissarie McLean (del 1)
"En ung flickas vanställda kropp hittas i ett igenbommat källarrum. Runt kroppen har sex inre organ placerats ut i en cirkel, och allt tyder på att flickan har offrats i någon form av makaber ritual. Händelsen tycks ha ägt rum för närmare sextio år sedan.

För den nytillsatte kriminalkommissarien Tony McLean i Edinburgh är detta ett »cold case« som borde ges låg prioritet men McLean kan inte sluta tänka på offret och hennes ohyggliga död. Samtidigt plågas Edinburgh av en hel rad bestialiska mord. Det är dödsfall som inte uppvisar någon rimlig logik, och Edinburghpolisen står handfallen.
Till sin förvåning upptäcker McLean att de nya morden på något sätt tycks vara kopplade till det ceremoniella mordet i källaren. En egendomlig, till synes irrationell teori börjar sakta ta form..."

Jag fick Flickoffret och de två uppföljarna i födelsedagspresent i år av Umefamiljen och jag är verkligen glad att jag plockade upp första boken så snabbt. 

Det är en riktigt spännande berättelse som blandar deckargenren med lite av det övernaturliga. Det är en blandning som kan bli helt galen om man inte gör det bra. Jag tycker Oswald lyckas balansera det alldeles utmärkt! På något vis får han det att kännas trovärdigt och det tar aldrig över hela handlingen. Det ligger och lurar i bakgrunden när kommissarie McLean försöker lösa flera olika brott som verkar hänga samman fast de egentligen inte borde kunna göra det. 

Jag tycker om McLean som karaktär. Han har mycket sorg i bagaget men verkar ändå vara en bra människa. Möjligen att han har lite tendenser att dra iväg på egna undersökningar även när han inte borde men det är i alla fall inte på varje sida och lika envist och upprepande som det kan bli i vissa böcker. 

Efter lite tänkande har jag insett att jag faktiskt har läst del två, Själarnas bok, tidigare. Men då utan att ha läst Flickoffret innan och jag avslutade aldrig med Bödelns sång som är tredje delen. Så nu när jag läst första boken ska jag läsa om den andra. Det ska bli spännande för jag minns knappt något från första gången jag läste den. 

4 kommentarer:

  1. Den låter riktigt spännande. Snyggt omslag dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt snyggt! Alla tre böcker jag har i serien är riktiga snygga :)

      Radera
  2. Den här serien har jag faktiskt inte ägnat så mycket tanke åt. Men nu blir jag faktiskt lite nyfiken! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den skulle passa dig väldigt bra! :)

      Radera