torsdag 4 februari 2021

The Lazarus Effect av Frank Herbert & Bill Ransom

 

Originaltitel: The Lazarus Effect
Sidor: 392 (Pocket)
Serie: The Pandora Sequence (del 2)
"In The Jesus Incident Herbert and Ransom introduced Ship, an artificial intelligence that believed it was God, abandoning its unworthy human cargo on the all-sea world of Pandora. Now centuries have passed. The descendants of humanity, split into Mermen and Islanders, must reunite ... because Pandora's original owner is returning to life!"

Det här var sambons bokval för januari månad. Lite skumt kändes det att hoppa in på nummer två i en serie men det visade sig att det gick ganska bra att läsa den ändå. 

På tal om skumt, det här är en väldigt skum bok. Det är svårt att beskriva vad den handlar om utan att det blir ett långt inlägg med massa underliga detaljer. Men om jag ska försöka göra det kort och enkelt kan man säga att de två folkslagen som lever på planeten Pandora inte alltid kommer överens. De är två folk som har utvecklats efter människorna som blev lämnade där av skeppet som trodde det var en gud. Islanders har byggt öar som de lever på medan Merman lever under vattnet. Vissa inom vattensläktet har kommit fram till att de är överlägsna folket som bor på öarna och vill utrota dem. 

Så man får följa några karaktärer som dras in i den här kampen och försöker stoppa kaoset som riskerar att starta. Den är ganska spännande och det är verkligen intressant att läsa om de olika världarna, den ovanpå vattnet och den under. Men jag har svårt att se framför mig hur karaktärerna ser ut och vissa gånger vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när kvinnliga karaktärer beskrivs. 

"When she leaned against him her breasts flattened on his chest and he could feel the hard little knots of nipples"

Knots of nipples? Så har jag då aldrig hört någon benämna dem förut. Jaja, det var hur som helst en intressant läsupplevelse trots de här delarna. Jag och sambon kunde i alla fall diskutera dem och skratta åt dem tillsammans. Men jag har nog ingen jättestor längtan efter att läsa de andra delarna i den här serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar