måndag 8 februari 2021

44 kapitel om 4 män av BB Easton

 

Originaltitel: 44 chapters about 4 men
Sidor: 312 (Häftad)
Serie: 44 kapitel (del 1)
"Böcker om sex  - Minerad mark för skolpsykologer. Att skriva explicita sexskildringar skulle betraktas som oetiskt och till grund för uppsägning . Som tur är har etik aldrig riktigt varit min grej.

Efter att ha ägnat flera år åt att försöka hetta upp mitt sexliv gav jag upp och vände mig till min dagbok. Kanske var Ken, min vackra, kalla, sifferälskande man helt enkelt inte kapabel till den typ av passion jag ville ha. Mina ex har alla varit lika tatuerade och testosterondrivna som männen i mina älskade kärleksromaner, och om jag inte kunde få den typen av passion igen i verkligheten kunde jag åtminstone skriva om det. Ingen skulle ju någonsin få veta. 
Gissa vad? Min man läste. Och inte bara det. Det väckte honom till liv. Berusad av makt började jag testa gränser. Det jag skrev blev mer och mer utformat för att manipulera Kens beteende. För det mesta gick det strålande förutom när det inte gjorde det."

Jag har skrattat och rodnat min väg genom den här boken! Det har blivit en del foton tagna av meningar som jag skickat vidare till tjejkompisar för att jag behövt dela skrattet med någon. Den har verkligen knäckt mig några gånger.

Om man inte gillar detaljerade beskrivningar av sex så är det nog lika bra att hoppa över 44 kapitel om 4 män. Det är väldigt, väldigt mycket sex. Det är ju på sätt och vis det hela boken handlar om. Och jag ska ärligt säga att jag dömde ut den när jag bara läste handlingen lite snabbt. Men sen började jag bläddra och insåg hur förbannat rolig den här människan är. Det är det som gör att boken funkar för mig. 

Samtidigt sitter jag med lite ångest i bröstet när jag läser om hennes tidiga relationer med olika bad boys. Speciellt den första killen. Hela boken är en aning galen men som jag förstår det ändå baserad på författarens eget liv. Hon verkar ha en stor dos självdistans och lyckas skriva om sig själv utan att ta sig själv på så stort allvar. Det får henne att kännas som en vän som bara berättar om allt hon varit med om och kan skratta åt det tillsammans med dig. 

Det finns dessutom uppföljare som går in mer i detalj på varje förhållande som nämns i den här boken. Andra delen heter Under huden och släpps på svenska i april.  Det ska även komma en Netflix-serie baserad på 44 kapitel om 4 män som ska heta Sex/Life

2 kommentarer: