måndag 22 februari 2021

När du gör som jag vill av Henrik Fexeus

 

Originaltitel: När du gör som jag vill
Sidor: 287 (Pocket)
"Du tror säkert att du styr dina tankar och val - som till exempel att läsa den här baksidestexten. Det är ett vanligt misstag.

Du blir i själva verket utsatt för sofistikerad påverkan hela tiden. Varje gång du slår på radion eller tv:n, öppnar en bok eller går in i en butik försöker någon sätta idéer i ditt huvud. De snyggt och smart planterade budskapen finns överallt i vår omgivning. Annonser vill att du köper något, politiker att du röstar på dem, en chef att du presterar bättre. I den här boken får du veta hur."

När du gör som jag vill var sambons bokval åt mig för februari. Det är andra boken av Fexeus som han har bett mig att läsa.

Precis som med förra boken är det väldigt intressant läsning. Den handlar om hur allt i vår omgivning påverkar oss. Allt från produkters placering i butiker och reklamen vi ser på tv. Hur försäljare kan gå tillväga för att få oss att köpa en dyrare variant av en vara än den vi egentligen kom till affären för att skaffa. Det är fascinerande att lära sig om alla små knep som används och de är verkligen lätta att missa för att man inte tänker på dem i vanliga fall. Det mest intressanta, och skrämmande, var nog att läsa om hur villiga vi är att lyssna på och lyda folk vi upplever som auktoriteter. Vissa experiment som gjort angående det var hårresande att läsa om. 

Jag tycker Fexeus är väldigt duktig på att förklara saker på ett lättförståeligt sätt. Det blir aldrig tungt att läsa och jag tappar inte fokus. Dessutom slänger han in en hel del humor vilket gör så att jag faktiskt sitter och småskrattar ibland trots att det är en faktabok. 

Nu finns det bara en bok av författaren kvar i hyllan som jag inte har läst. Vi får väl se när sambon bestämmer sig för att välja den! Jag tvivlar inte på att det kommer att hända någon gång. 

2 kommentarer:

  1. Den här boken har stått i min hylla väldigt länge, tillsammans med en annan bok av honom (om att läsa tankar). Har sett honom både live och på tv, och med tanke på hur jäkla bra han har varit, är det konstigt att jag fortfarande inte läst böckerna. Jag blir helt klart mer taggad efter din recension! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara väldigt intressant att se honom live! Det hade jag velat göra någon gång :)

      Radera