tisdag 1 maj 2018

Gröna fingrar sökes av Annika Estassy


Originaltitel: Gröna fingrar sökes
Sidor: 310 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Norstedts, tusen tack! 
"Det är sommar i Måneby, Agnes favoritårstid. Men i år är inget sig likt. Sjukdomen har slagit klorna i Agnes så hon orkar inte sköta sin älskade koloniträdgård längre. Dessutom har hon i ett svagt ögonblick lovat sin granne att ta hand om hans kakadua medan han reser jorden runt. Vad ska hon göra?
Många mil söderut, utanför Stockholm bor Leyla med sin man Johan och deras sexårige son Hugo. Efter att Johan gått över gränsen i ett av sina raseriutbrott bestämmer sig Leyla för att fly bort någonstans med Hugo. Hon svarar på en annons för en kolonistuga som uthyres mot omvårdnad och skötsel och hamnar i Måneby. De efterföljande veckorna blir den återhämtning som Leyla längtat efter, trots att hon vet att hon inte kan hålla sig undan för evigt. Går hennes äktenskap att rädda? Vill hon ens det?
Även Agnes har livsavgörande beslut att fatta, men av ett helt annat slag."
Det här är första boken jag läser av Annika Estassy, men hon har flera utgivna sedan tidigare. Jag läser ju ofta mörka böcker där det är mord och monster med, men ibland är det skönt med lite feelgood, om den inte är för fluffig. För att jag ska fastna behöver det finnas en lite allvarlig ton i bakgrunden.

För det passade den här boken perfekt. Den är lättläst och har allt som en feelgood ska ha, ett litet samhälle med människor som tar hand om varandra, härliga karaktärer, något som det pysslas med (i det här fallet Agnes trädgård) och en liten kärleksdel. Den delen är däremot inte alls stor och det var faktiskt en positiv överraskning för mig! 

Men sen finns det allvarliga där också. Agnes sjukdom och Leylas våldsamma man. Deras försök att hantera livet som inte längre är som de tänkt sig. Leyla bråkar med sitt hjärta och sin hjärna som inte är överens, hon vet ju att man ska gå när någon är våldsam men hjärtat vill alltid hitta sätt att fixa det på trots att det inte är hennes ansvar att laga sin man. Agnes som inte vill berätta om sin sjukdom för att hon är rädd att folk ska se på henne annorlunda, behandla henne som att hon vore gjord av porslin.

Det är en väldigt fin roman. Vänskapen mellan Agnes och Leyla är varm och riktigt härlig att läsa om. Sättet människorna i den här berättelsen sluter upp om varandra gör mig nästan lite tårögd. Det träffar väldigt rätt i hjärtat kan jag säga.

Så är du som jag och gillar feelgood som inte är för lättsam, då tycker jag verkligen att du ska plocka upp Gröna fingrar sökes.

22 kommentarer:

  1. Jag tyckte om denna väldigt mycket.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte också mycket om den här ��

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Gillar inte heller fluffiga feelgoods så den här låter som en i min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer tycka om den om du läser! :)

      Radera
  4. Hur går det med klassikerna som du sagt att du ska läsa under första halvåret? Jag är nästan färdig med den fjärde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tre första finns det inlägg om och fjärde som var Djungelboken kommer det snart inlägg om! :) I maj blir det Moby Dick!

      Radera
    2. Rid i natt blir det inlägg om inom ett par dar. Jag tror min majklassiker är Mor gifter sig.

      Radera
    3. Ska bli intressant att läsa ditt inlägg! :)

      Radera
  5. Jag gillade den också, en lagom charmig bok

    SvaraRadera
  6. Den låter himla fin! Blir sugen att läsa den. :)

    SvaraRadera
  7. Visst var den fin! Jag gillar inte heller alltför fluffiga feelgoodromaner, den här kändes äkta och trovärdig. Min första av Annika Estassy, men jag skall försöka hinna läsa åtminstone någon av hennes tidigare eftersom de utspelar sig i mina hemtrakter, Roslagen, och i mitt favoritland (näst efter Sverige), Frankrike. Nu skall jag kika på din video :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var min första också men är lite sugen på att läsa mer framöver :)

      Radera
  8. Den låter intressant! Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  9. Ska också läsa den snart. Blir kul att se om den passar mig 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa vad du tycker! :)

      Radera