måndag 14 maj 2018

Hatarna av Ulf Bergström


Originaltitel: Hatarna
Sidor: 527 (Pocket)
Serie: Nina Sandstedt (del 1)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Den nya thrillern Hatarna är en nyckelroman om svensk politisk toppnivå, med internationella kopplingar. I Hatarna följer läsaren förberedelserna inför en terrorattack, och den inre monologen, psyket hos den tyske prickskytten Skuggan. Nina Sandstedt vid Säpo driver jakten på konspiratörerna ur Svenska Republikanska Armén som organiserat attentatet. Hatarna tar upp aktuell samhällsdebatt, om alla hatare därute, och de dramatiska svallvågor som följer i samhället efter attentatet."
Det här är en politisk thriller, något som jag sällan styr mot i bokhyllorna. Men jag tyckte den lät spännande och ibland är det ju bra att våga sig utanför sin comfort zone för att hitta något nytt och bra!

Tyvärr får jag nog erkänna mig besegrad och fortsätta styra bort från den här genren. Det är dags att inse; personligen är det väldigt sällan den här sortens böcker träffar rätt hos mig. Det är inget jag fastnar i. Så, ur en personlig synvinkel var det här ingen fullträff. Och då blir det ganska långt att läsa 527 sidor. Jag tror den hade kunnat vinna på att kortas ner lite och på så vis även öka tempot. Det finns vissa delar ur Ninas privatliv som jag inte tycker passar in, för mig blir de bara konstiga i den här typen av allvarlig bok.

Däremot, om man vet med sig att man gillar böcker som handlar om terrordåd, hur samhället påverkas av det, vem som ligger bakom det och så vidare, då kan man ge den här boken en chans. För det känns som att det är en välarbetad berättelse och får den rätt publik finner man den nog intressant. Den är uppdelad så man får följa dels Nina som jobbar vid Säpo, dels gänget som planerat attentatet och dels mannen som utför det åt dem.

Så, inte rätt bok för mig men jag tror den kan uppskattas av de som tillhör rätt läsarkrets!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar