tisdag 8 maj 2018

Hasselskogen av Melissa Albert


Originaltitel: The Hazel Woods
Sidor: 311 (Inbunden)
Ålder: Unga vuxna
Recensionsexemplar: Från Modernista, tusen tack! 
"Sjuttonåriga Alice och hennes mamma har alltid flackat runt, ständigt förföljda av otur och diverse problem. Men när Alice mormor, en tillbakadragen författare, dör ensam i sitt stora hus Hasselskogen blir tillvaron bara ännu värre för Alice - för nu blir hennes mamma plötsligt bortrövad av en figur från Hinsidan, den grymma och övernaturliga värld där mormoderns otäcka sagor utspelar sig. Alice enda ledtråd är ett meddelande på en lapp som mormodern efterlämnat, en lapp med orden: »Håll dig borta från Hasselskogen«.
Alice, som alltid försökt undvika sin mormors hysteriska fans, har plötsligt inget annat val än att slå sig ihop med sin klasskompis Ellery Finch, en kille som älskar Hinsidan-sagorna och gärna vill hjälpa till.
För att få tillbaka sin mamma måste Alice först ta sig till Hasselskogen och sedan hela vägen in i mormoderns mörka sagor - och där kommer hon kanske att få förklaringen till varför hennes eget liv blivit så besvärligt."
Den här boken dök upp som en överraskning i brevlådan, men jag hade redan hört mycket om den på engelska booktube-kanaler och var nyfiken på den. Nu har jag äntligen haft tid att läsa den och vilken resa det varit!

Jag älskar hur Albert väver in sagor i berättelser. Hur de två världarna flyter ihop och påverkar varandra. Det är inga trevliga figurer som rör sig i Hinsidan, alla sagor har inte lyckliga slut. Men författarens egen berättelse är en jag inte kan släppa taget om när jag har börjat läsa, jag har verkligen längtat efter att sätta mig ner med boken och fortsätta läsa. Kanske är det för att sagor alltid är lite nostalgiskt, från ens egen barndom, även om de versioner man får höra är lite förfinade och mindre blodiga. Men de har, för mig i alla fall, alltid det där speciella skimret omkring sig och det gör att Hasselskogen blir en väldigt speciell läsupplevelse. 

Den är spännande, sorglig, mörk och magisk. Vissa scener var nästan lite klaustrofobiska eftersom de spelades upp som en så tydlig film i tankarna och jag kunde känna Alice frustration när hon jagade igenom ett hus som vägrade vara som det borde vara. Det var mardrömslikt i sin uppbyggnad.

Lite extra roligt var att det dök upp referenser till bland annat Doctor Who och Harry Potter! Det ger läsningen en mer verklig känsla, som att det är på riktigt eftersom karaktärerna känner till sånt som jag känner till. Men nej, jag hoppas inte Hasselskogen är verklig, den får gärna stanna kvar i sagorna så man kan besöka den på säkert avstånd med hjälp av den här boken. För det tycker jag att ni borde göra!

7 kommentarer:

  1. VISST VAR DEN GRYM!! Tokälskade den! Har läst så många blandade recensioner av den här. Så många som lagt ner den(!)förstår inte hur det ens går :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var superbra!! Har också sett mycket blandat nu på sista tiden men jag är verkligen glad i den :D

      Radera
    2. Ja jag med, tycker den var så himla härlig med sagoinslagen. Fick så mycket olika känslor från flera böcker dessutom. Gaimans Coraline, Alice i underlandet, Ett veck i tiden, HP osv. Blev så glad av alla vinkningar. Känns som att läsa en bok och hitta Easter eggs, precis som när man spelar spel.

      Radera
  2. Är lite kluven efter recensionerna jag läst om den här boken, hehe. Många verkar tycka den är jättebra men det är något som gör att jag inte är jättelockad ändå. Vet inte om det är för att jag läst många blandade omdömen eller om det är för att jag tycker den verkar vara lite... förvirrande? Får se om jag omvänds och kommer läsa den ändå för nyfiken får jag ändå erkänna att jag blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det! Det blir ju lätt så när man läser mycket som är mindre positivt också :). Hoppas du kommer tycka om den om du bestämmer dig för att plocka upp den!

      Radera
  3. Trots sin fantasygenre låter det som en bok som skulle passa mig.

    SvaraRadera