onsdag 9 maj 2018

Mischling av Affinity Konar


Originaltitel: Mischling
Tid: 12 t 21 min
Uppläsare: Gunilla Leining
"År 1944 kommer tvillingsystrarna Pearl och Stasha till Auschwitz med sin mamma och farfar. De sätts i Mengele Zoo, nazisternas mänskliga experimentverkstad med tvillingar. Flickorna upplever förskräckliga fasor och de personligheter de en gång har delat klyvs nu i två: Pearl blir ansvarig för det sorgliga, det goda och det förflutna. Stasha får stå för det roliga, det vildsinta och framtiden. På vintern försvinner Pearl. Stasha sörjer sin tvilling, men håller fast vid tanken att Pearl fortfarande lever. När lägret befrias av Röda armén ger hon sig ut genom Polens förödelse för att hitta Pearl och försöka forma sig en framtid."
Det har tagit mig lite tid att lyssna färdigt på den här boken. Jag kom ganska långt på kort tid, men sedan blev den liggande och jag lyssnade mest små snuttar här och där. Det är inte alls för att den är dålig, kanske behövde jag bara lite paus i det hemska som Stasha och Pearl får utstå? Jag vet inte, men nu är den i alla fall slut.

Jag tror de här böckerna, som tar upp sådant som hänt, men i en fiktiv version, är viktiga för att vi inte ska glömma bort det. Det är obehaglig lyssning och hjärtat sjunker som en sten när jag får följa vad som händer tvillingarna, hur de försöker hitta ljuspunkter i en nattsvart tillvaro och hålla hoppet vid liv. Och i bakgrunden finns hela tiden tanken att det här faktiskt hände på riktigt, Stasha och Pearl är inte verkliga men de här experimenten hände faktiskt. Och det är så vidrigt.

Det är ingen lättsam bok som ni säkert förstår, men den är väldigt bra. Det är omöjligt för mig att lämnas oberörd efter att ha lyssnat färdigt på den och jag förstår varför den är en av de nominerade i Årets Bok 2018.

4 kommentarer:

  1. Ja, en väldigt viktig och välskriven bok. Men alltför tung för att på riktigt kunna bli en favorit för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tung är den verkligen med sitt ämne!

      Radera
  2. Det är jobbigt men viktigt att läsa om hur människor ibland väljer att behandla andra, det sorgliga är ju liknande saker händer även idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktigt är det verkligen! Man får ju inte glömma vad som hänt och fortfarande händer.

      Radera