tisdag 15 maj 2018

Veckans topplista - Norge


Idag hoppar jag på Johannas topplista igen efter att ha avstått några veckor! Idag är det våra grannar Norge det handlar om. Så här kommer lite boktips med anknytning till landet!


Sagan om Isfolket utspelar sig till väldigt stor del i Norge!


Deckardebut från Norge som jag läste för ett tag sedan, väldigt bra!


En till norsk deckarförfattare som jag tycker om.


Utspelar sig delvis i Norge och är jättebra! 


Vi avslutar med en till bra, norsk deckare! 

18 kommentarer:

  1. Simma med de drunknade har jag varit nyfiken på, men glömt bort. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh då har du något bra framför dig!

      Radera
  2. Har hört så mycket positivt om Sagan om isfolket att jag skulle vilja prova att läsa i alla fall en av delarna för att se om serien skulle fundera för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den måste man nog läsa i ordning för att det ska bli bäst :)

      Radera
  3. Jörn Lier Horst och Simma med de drunknade har jag läst. Tangen köar jag för

    SvaraRadera
  4. Maestro har jag önskat mig till när jag fyller år och både Bjørk och Horst står olästa i hyllan.

    SvaraRadera
  5. Sagan om Isfolket påbörjade jag för massor av år sedan, men läste aldrig färdigt. Skulle vilja göra det någon gång. Inser att jag har Simma med de drunknade bland mina olästa. Den borde jag läsa snart. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Simma med de drunknade är riktigt bra!

      Radera
  6. Maestro verkar många gilla, klart man då blir nyfiken på den. Sandemo skulle jag nog vilja försöka läsa något av, om det blir något lucka som lämnar plats i bokfloden... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maestro kan jag verkligen rekommendera! :) Sandemo tar ju lite tid om man vill ge sig på Isfolket :D

      Radera
  7. Den sistnämnda är jag sugen på.

    SvaraRadera
  8. Sandemo måste vi ju bara ha med, eller hur. ;) Annars fick jag tre som tips då jag bara har förutom Sandemo läst den sista i din lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha självklart att hon måste vara med när det gäller Norge! :D

      Radera
  9. Simma med de drunknade tyckte jag om. Jag har inte läst Sagan om Isfolket, men min kusin läste den serien när vi var yngre och jag fick för mig att den serien inte var för mig, men det kanske den visst är, vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det här är jättesvårt tycker jag. Jag älskar ju serien men jag är samtidigt medveten om att många nog skulle tycka illa om den. Det är en del sex med, vilket kanske inte är nödvändigt egentligen. Men jag gillar släkten, hur man får följa dem genom så lång tid. När jag läser om den är det som att träffa gamla vänner igen! Speciellt de böcker som utspelar sig längre tillbaka i tiden. Gillar man inte övernaturligt är det kanske inte heller riktigt rätt serie. Det är inte bara sånt men det finns ju så klart där då det finns trollkunniga inom Isfolket. Jag vet inte om du blev mycket klokare av det men det är en jättesvår fråga att svara på! :)

      Radera