onsdag 2 maj 2018

Yatzy av Harald Rosenløw Eeg


Originaltitel: Yatzy
Sidor: 205 (Inbunden)
Ålder: Unga vuxna
"Att våga möta en annan människa kräver stort mod. Att möta sig själv kräver kanske ännu mer. När Daggi kommer till sin nya fosterfamilj är han inställd på att mötas av misstänksamhet och kyla. Istället ramlar han rakt in i en värld av tilltro och värme. Fosterbrodern Gustav beundrar sin nye storebror. Men någons storebror är det sista Daggi vill vara med tanke på allt som hänt. När Daggi får en egen DV-kamera börjar han göra filmen om sin sista termin i skolan. Genom kameralinsen möter han sin omvärld – men finns det några gränser för hur man kan bete sig innan omgivningen tröttnar?"
Jag har fått låna den här boken av Rebecka på Läsa är att leva, hon tyckte mycket om den som tonåring. Jag hade däremot aldrig hört talas om den innan hon pratade om den så hon tyckte det var dags att ändra på det!

Det är en väldigt snabbläst bok, det tog mig mindre än ett dygn att läsa ut den. Det är ju en ungdomsbok så språket är lätt och bra att hänga med i. Ämnet är däremot inte lika lätt. Den handlar om Daggi som är fosterbarn, han har inte haft det lätt i sin tidigare fosterfamilj vilket man får ta del av genom tillbakablickar. Det märks också att något riktigt hemskt har hänt men han avslöjar inte vad direkt.

På grund av allt han varit med om har han väldigt svårt att ta till sig värmen och kärleken i sin nya familj. Han reagerar med ilska när lillebror visar glädje över att han är där, han vägrar kallas för storebror och är hela tiden beredd på att föräldrarna ska skicka iväg honom igen. Det gör ont att läsa om det, hans oro och osäkerhet i livet, hur han lägger skulden på sig själv för allt jobbigt som händer. Han gör tokiga val ibland men med bagaget han har förstår man det ändå på något sätt, även om det inte gör vissa saker okej.

Det enda jag egentligen reagerar negativt på är i slutet på skolavslutningen när Daggi funderar över tjejernas klädsel. Han tycker att de är så uppklädda då när de normalt brukar klä sig "lössläppt" och "billigt".  En helt jäkla onödig kommentar att ha med tycker jag.

Annars är jag glad att Rebecka lånade ut den åt mig! Nu ska jag skicka Tredje principen av Anna Jakobsson Lund åt henne och hålla tummarna för att hon faller lika hårt för den som jag gjorde!

4 kommentarer:

  1. Läste den boken i tonåren och minns den som väldigt bra. Har den i hyllan så kanske borde ta en omläsning och se vad jag tycker idag..

    SvaraRadera
  2. Verkar bra. Jag gillar att läsa och skriva för unga vuxna.

    SvaraRadera