torsdag 3 maj 2018

Djungelboken av Rudyard Kipling


Originaltitel: The Jungle Book & The Second Jungle Book
Sidor: 388 (Inbunden)
"I Djungelbokens klassiska berättelser får vi möta "vargbarnet" Mowgli, pantern Baghera, den snälla björnen Baloo, ormen Kaa och mungon Rikki-tikki-tavi, alla skildrade med en särpräglad fantasi och på ett suggestivt sätt. En ny generation läsare får här stifta bekantskap med dessa djungelinvånare som under nära nog ett sekel fängslat och roat barn och vuxna.
Bonniers Juniorförlag har här valt att ge ut de båda djungelböckerna i en volym."
Djungelboken, eller båda djungelböckerna ska man väl säga, var april månads klassiker. Jag hade faktiskt ingen aning om att det var två böcker. Och att de var skrivna mer som noveller visste jag inte förrän jag läste ett inlägg om det på Mina skrivna ords blogg.

Ska jag vara ärlig så var det många noveller jag inte fastnade alls för. De jag gillade var bara de som handlade om Mowgli, resten fångade mig inte. Några började jag läsa men hoppade till slut över för att jag kände att jag skulle fått tvinga mig igenom dem och det ville jag faktiskt inte göra. Om man tänker på de om Mowgli och hans vänner så är det även här mycket som skiljer sig från filmen, Baloo är en klok och lugn björn som uppfostrar både Mowgli och andra vargungar om djungels lag och hur man ska uppföra sig. Kaa är väldigt bra vän till Mowgli och de andra istället för att försöka äta upp honom, vilket jag är ganska säker på att han försöker göra i filmen? Rätta mig om jag minns fel!

Så jag gillade att följa Mowgli, men det var så mycket som inte handlade om honom. Tyvärr blev det ingen fullträff för mig. Jag är glad att den är läst men det är inget jag kommer läsa om någon gång.

10 kommentarer:

  1. Ja, jag minns också från Disneyfilmen hur Kaa hypnotiserar Mowgli för att äta upp honom. Disney använder sig alltid av mycket stor frihet när de gör sina filmer.
    Javisst var det en blandad kompott, och jag blev förvånad över hur mycket det var som inte handlade just om Mowgli och hans vänner och fiender, fast det ska jag givetvis inte klandra Kipling för.
    Idag lade jag upp min aprilklassiker på bloggen - Rid i natt!
    https://skrivrobert.blogspot.se/2018/05/rid-i-natt.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt då är det inte jag som inbillar mig att det var så i filmen! :) Ska kolla in på ditt nya inlägg!

      Radera
  2. Den där utgåvan har jag inte läst. Här hemma har jag en illustrerad bok som jag tänkt läsa senare i år.

    SvaraRadera
  3. gammal goding, spelade Mowgli i en studentpjäs

    SvaraRadera
  4. Men shit, när jag läser vad du skriver här så börjar jag undra om jag verkligen HAR läst Djungelboken. Jag har samma utgåva som du. Jag minns inte ens att det var flera olika berättelser - eller kanske. Och inte att Mowgli och Kaa var kompisar. Kan jag ha börjat läsa den men inte blivit klar, tro? Ingen ordning på tant alls :(
    Jag har faktiskt blivit klar med Pickwickklubben, även om jag avslutade den något dygn in i maj. Heja mig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får läsa om den och se hur det är! :)Vad kul att du läste ut den nu! Vad blir det för klassiker härnäst?

      Radera
  5. hmm, den står ju på min att-läsa-lista med...tappade litet suget nu så den får vänta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha oops! Men du kanske tycker om den mycket mer än mig ;p

      Radera