onsdag 30 maj 2018

Under skinnet av Michel Faber


Originaltitel: Under the Skin
Sidor: 271 (Pocket)
"Varje morgon tar den unga kvinnan Isserley sin bil och ger sig ut på vägarna i de skotska högländerna. Hon är på jakt efter välbyggda manliga liftare som hon sedan sinnrikt söver ner.
Gradvis i denna gastkramande spänningsroman avslöjas att Isserley inte är av mänsklig art. Hon för sina offer till en närbelägen gård för att där tillsammans med sina gelikar använda dem som föda."
Jag hade tänkt rensa ut den här boken ur mina bokhyllor, men ett inlägg från Scylla hindrade mig! Det hon skrev om den gjorde mig intresserad på nytt och nu är den läst.

Det är en väldigt obehaglig historia. Där rollerna är omvända, människor används som föda för varelserna som Isserley tillhör. Hon plockar upp liftare och om de bedöms som bra nog drogar hon dem och tar dem med till en gård där de gör färdiga för att bli föda. Men Isserley börjar få betänkligheter när en av hennes egna dyker upp på gården och börjar prata om hur fel det är att döda så här.

Under skinnet är alltså en roman som får en att tänka på hur vi själva beter oss mot djur och hur vår djurhållning är. Den lämnar en hel del obehaglig bilder kvar i tankarna efter att den är utläst. Trots det gick det väldigt snabbt att läsa den. Nu ska jag nog ta och försöka se filmatisering av den också!

6 kommentarer:

  1. Den låter rätt så ruggig, för att inte tala om omslaget...

    SvaraRadera
  2. Låter jäkligt intressant! Måste skriva upp på min lilla lista. Om du tycker ämnet är intressant i övrigt så kan jag rekommendera filmen Okja. Den handlar också om djurhållning och vårt sett att se på djur. Mycket bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Vore spännande att höra vad du tycker sen :) Tack för tipset!

      Radera
  3. Jag hoppas att du tyckte den var värd besväret, när jag nu fick dig att behålla den :)

    SvaraRadera