torsdag 19 februari 2015

Hungerelden av Eriksson & Axlander Sundquist


Originaltitel: Hungerelden
Sidor: 409 (Inbunden)
Serie: Victoria Bergmans Svaghet (del 2)
"Poliskommissarie Jeanette Khilbergs arbete med att lösa fallen med de döda invandrarpojkarna avbryts när en framgångsrik företagsledare mördas i Stockholm, på ett i det närmaste rituellt sätt. Flera märkliga detaljer gör att det ser ut som hämnd. Men, hämnd för vad?
Psykologen Sofia Zetterlund kopplas in för att bistå med en gärningsmannaprofil. Ett arbete som blir problematiskt då de samtidigt inlett en kärleksrelation.
Jeanettes fortsatta sökande efter Victoria Bergman leder inte bara till internatskolan i Sigtuna utan också till Danmark och händelser i det förflutna. Sofia Zetterlund försöker, parallellt med sitt arbete som psykolog, att hitta tillbaka till sitt rätta jag."
Andra boken utläst, också den på mindre än ett dygn..Nu har jag dock ett problem, jag får inte tredje boken förrän mina förhandsbokningar på rean skickas ut, frustrerande! Jag vill verkligen bara fortsätta läsa så jag får veta hur allt hänger ihop!

De här böckerna retar verkligen min hjärna, jag tror jag förstår något, bara för att bli totalt överkörd några minuter senare och jag ser nästan hur författarna räcker ut tungan åt mig för att jag trodde att jag hade hittat ledtrådar på hur allt är!

Eftersom det är en uppföljare är det svårt att skriva om handlingen, det skulle lätt kunna bli att jag skriver för mycket och det vore synd. Men jag fortsätter mina hyllningar, har ni inte läst de här böckerna än så gör det! De är helt otroliga hittills och jag har svårt att tro att trean skulle vara sämre. Tro mig, så fort den landar här hemma ska den läsas!

En annan sak, som inte handlar om hur boken är egentligen, utan bara lite allmänt. Det är riktigt jäkla obehagligt att läsa om allt Victoria i boken utsätts för när jag delar hennes namn, jag kan inte ens skydda mig med att vi stavar annorlunda för hon har också sitt namn med c. För mig höjer det obehagskänslorna riktigt mycket. Jag kan inte komma på om jag läst någon annan bok med en Victoria i, absolut inte någon som har detta mörker i sig.

Nå, det var mer en parentes, jag gillar den här lika mycket som första delen och är imponerad över hur väl författarna fortsätter att vrida och vända på allt!

6 kommentarer:

  1. Haha..jag kände samma som du- att författarna räckte ut tungan:). Du läser verkligen fort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ibland så går det väldigt fort! :)

      Radera
  2. Den här trilogin måste jag ta tag i, läste första boken sen vet jag inte vad som hände.

    SvaraRadera
  3. Den här trilogin har jag varit sugen på länge, men än har det inte blivit av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen värd att läsas! :)

      Radera