fredag 2 september 2016

Veckans bokbloggsjerka

Trevlig fredag på er!
Här uppe skiner solen just nu och jag får njuta av den en stund innan det är dags för jobb.
Men först av allt, Annikas fråga den här veckan:

"Personligen är jag inte så intresserad av att se filmatiseringar av böcker jag har tyckt om, eftersom jag med få undantag har blivit riktigt besviken på hur någon kan ”slakta” en bok och göra en skitfilm av den. Hur är det med dig? Har du sett en film som kanske till och med var bättre än boken (eller lika bra), eller har du läst en bok som du tycker ska bli film?"

Oftast är filmerna sämre än böckerna, helt klart. Men jag brukar ändå vara nyfiken och se filmerna efter att jag läst boken det handlar om. Väldigt sällan filmen först och sen boken.

Men en film jag faktiskt gillade bättre än boken var PS. I love you. Filmen får mig att gråta varje gång jag ser den.
Boken? Not so much. Den berörde mig tyvärr inte alls på samma sätt. Men då är det Ahern som skrivit och det får bli ännu ett bevis på att jag gillar hennes böcker med övernaturliga inslag bäst!

28 kommentarer:

  1. Av en händelse så såg jag faktiskt (om) PS. I love you igår och jag grät ända från den började tills den slutade. Jag visste ju vad som skulle hända. Jag gillade faktiskt boken också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är likadan varje gång jag ser den, det är omöjligt att inte gråta :).

      Radera
  2. Påminner mig om Love Story, av Erich Segal. Grät över såväl bok som film!

    SvaraRadera
  3. Då måste jag se Ps. I love you! Var typ samma grej med mig och The notebook, tror dock inte att jag skulle gilla hans andra heller :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så för mig också med The Notebook! Älskar filmen, blev superbesviken på boken.

      Radera
  4. Visst kan det vara spännande att se hur de tolkat boken när de gjort om den till tv-serie. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nervöst när man börjar titta :P

      Radera
  5. Filmen tror jag sett för länge sedan, men den gjorde mig nyfiken på författaren faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahern skriver grymt bra när det inte är rena kärlekshistorier enligt mig :). De böcker hon skriver med lite magiska inslag, de är helt otroliga!

      Radera
  6. Jag håller med dig om den filmen/boken. Filmen är helt fantastisk trots atta jag bara för mitt sunda förnufts skull sett den en gång. Jag kan fortfarande inte höra julsånger Fairytalw of New York utan att tänka på filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den? Så otroligt fin och sorglig.

      Radera
  7. Jag grät till boken If I stay, men ännu mer till filmen. Det blev så starkt när jag hade fler bilder i huvudet från till exempel olyckan än vad som visades på filmen, och så musiken som förstärkte alla känslor.

    Filmer jag tycker är bättre än böckerna är Game of Thrones, och kanske Outlander-serien också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag inte läst, men såg filmen för ett tag och grät också!

      Radera
  8. Har faktiskt vare sig läst boken eller sett filmen du nämner, men det är en bok som jag vill läsa. Och se filmen såklart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar boken bättre än vad jag gjorde :)

      Radera
  9. Jag pratade en gång med en kille som alltid såg filmen innan han läste boken, för att inte förstöra filmupplevelsen. Han var förmodligen inte boknörd. ;) Trevlig helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det var kanske mer en filmnörd det :D

      Radera
  10. Ja, jag är alltid skeptisk mot filmatiseringar av böcker jag gillar. Men visst blir man nyfiken och måste se ändå ^^;

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja vissa blir det svårt att stå emot :P

      Radera
  11. Den har jag inte sett men kanske får göra det

    SvaraRadera
  12. jag har sett väldigt många bra filmer som bygger på en bok.

    SvaraRadera
  13. Känner varken till bok, film eller författare du nämner. Men övernaturliga inslag lät ju spännande. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes böcker som har det lite magiska i sig är fantastiska! Men just Ps. I love you är "bara" vanligt :P

      Radera
  14. Du och jag brukar ju tycka lika om väldigt många böcker, men just P.S I love you hör till de där böckerna som jag klassar som det sämsta jag läst, alla kategorier. Så usel så jag nästan skrattar när jag tänker på den :-) Filmen MÅSTE vara bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nej jag gillar inte hennes vanliga kärleksböcker. De berör mig inte alls. Men filmen är verkligen fin :)

      Radera