tisdag 1 september 2015

Underbara ord

Idag måste jag få nörda ner mig lite i ord igen. Jag hittade en tumblr-sida som har ord från olika språk och deras betydelser. Precis som boken Lost in translation jag har visat upp här på bloggen några gånger.

Jag har suttit och kollat igenom flera sidor nu, vill ni också kolla så är det Wordstuck ni ska in på, klicka bara så kommer ni rätt! Och så fort jag hittar ett ord på holländska eller franska skriver jag till killen och kollar om han kan få in rätt betydelse innan jag kollar vad sidan säger! Det är ganska mysigt.

Här kommer några av de favoriter jag hittat hittills:





Har ni något favoritord på ett annat språk än svenska? :)

8 kommentarer:

  1. Vilken underbar sida, måste bokmärkas! Finns så många fina ord där. Önskar det fanns fler ord på koreanska där, men en är 여우비 (yeoubi, sun shower/fox rain) - älskar då när det regnar när solen skiner. Får lust att skriva ut en massa fina ord och sätta upp dem på väggen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen jättefin!
      Oh det var ett härligt ord, det gillar jag också när det gör :)

      Radera
  2. Åh måste kolla upp den där sidan ! Ett ord som jag älskar är Mudita, som betyder att vara lycklig för andras framgång och lycka. Språket minns jag inte, men möjligtvis något Indiskt :) sen gillar jag också Kilig som används i Filippinerna och betyder fjärilar i magen. Okej, bara ett till... Gommuovere är Italienska och beskriver känslan man känner när en bok/historia har rört en till tårar. På din lista här är såklart rimjhim min favorit :')

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kilig var sött! :D Gommuovere är ju verkligen passande när man gillar att läsa ^^

      Radera
  3. Vilken underbar sida :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Njaa, inte som jag kan komma på nu i alla fall. Det finns dock väldigt många vackra språk :)

    SvaraRadera