måndag 21 september 2015

Jag tar samma som hon: Mina äventyr som kändisbantare av Rebecca Harrington


Originaltitel: I'll have what she's having: My adventures in celebrity dieting
Sidor: 135 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Printz Publishing, tusen tack!
"Dieter är överallt. Man kan inte vara kvinna och tro att man inte behöver banta eller göra en ansiktstransplantation. Men att tänka på dieter är något helt annat än att prova många av dem i rad. Vem skulle göra en sådan sak? Jag. Här är min berättelse.
Den amerikanska journalisten och författaren Rebecca Harrington bestämde sig för att prova olika kändisars dieter, för att se vad som skulle hända med hennes kropp (och själ). Hur mår man om man som Karl Lagerfeld dricker fyra Coca Cola light på en förmiddag, och bara äter proteinpulver till lunch? Eller om man bara får äta fem små nävar med mat på hela dagen, som Victoria Beckham?
Fungerar Greta Garbos diet, eller Madonnas hårda träningsregim? Med glatt humör tar sig Rebecca Harrington an varje ny bantningsutmaning, och hon lämnar ingen kålsoppa orörd när hon wallraffar med sin kropp som insats."
Det här var ett recensionsexemplar jag efterfrågade efter att ha sett den hos Mias Bokhörna, hon skrev om den och den lät ganska rolig. Så trots att det här inte är någon bok jag vanligtvis skulle fastna för blev jag intresserad.

Och jag kan ju bara konstatera att det här med dieter inte är något för mig, jag skulle antagligen inte överleva en dag. Men jag har väldigt roligt åt att läsa om hur det går för Harrington när hon försöker! Jag har suttit och fnissat högt mellan stunderna då jag varit chockad över hur kändisarna äter/har ätit.

Hon skriver väldigt lättläst och humoristiskt. Det blir inte föreläsande på något vis utan allt är med glimten i ögat. Samtidigt som man så klart börjar fundera hur en del orkar hålla sig till de här galna matidéerna bara för att hålla sig så smala som möjligt. Det kan inte vara hälsosamt.

Är du ute efter en lättläst bok och är sugen på att testa något som inte är skönlitterärt så kan jag verkligen rekommendera den här!

2 kommentarer: