onsdag 23 september 2015

Bokcafé i Umeå

Vi besökte min pappa och hans fru i Umeå under helgen. Och tidigare hade en av mina kollegor berättat om ett bokcafé som jag ville besöka. Bokcafé Pilgatan heter det och ligger, logiskt nog på Pilgatan. Det tog ungefär 10 minuter att gå dit från Umeå centrum.


Det visade sig vara kombinerat café och affär. Och affärsdelen...det var ungefär som att kliva in i himlen för mig. Böcker överallt! Så mycket att det låg ovanpå hyllorna till och med. Och för den som följer med en boknörd dit, men som kanske själv är mer intresserad av musik så finns det en del med skivor också.

Det var väldigt blandat, både nya och gamla böcker. Alla möjliga olika genrer och även lite olika språk. Underbart! De här två bilderna visar absolut inte allt, det var bara två jag tog för att kunna visa upp en liten del av affären i alla fall.




Självklart var jag tvungen att köpa med något därifrån. Och det kommer jag nog göra varje gång jag besöker Umeå från och med nu. Den här gången blev det två böcker:



  • The Prince and the Pauper av Mark Twain (mycket för att den var så otroligt fin, jag ska visa er insidan snart också).
  • Kortfattad kinesisk ordbok för älskande av Miaolu Guo (för att samma kollega har nämnt att den här boken ska vara riktigt bra!).
Som sagt, Mark Twain blev dels för att jag ville ha en klassiker och dels för att den var så otroligt fin. Titta bara när man öppnar den och tar bort skyddsomslaget.



Så fin! Har ni vägarna förbi Umeå, eller om ni bor där och inte hittat det här stället ännu, så ta er dit! Personalen var dessutom jättetrevlig. Ni kommer inte ångra det, förutom att er plånbok kanske råkar krympa lite. 

18 kommentarer:

  1. Men åh vad mysigt med ett bokcafé! Är man på såna ställen vill man ju knappt därifrån. Synd att det är så långt från mig, Skåne haha.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt svårt att slita sig och gå kan jag lova! Ville bara titta mer och mer.

      Radera
  2. Jag ska faktiskt till umeå i oktober, kanske jag skulle få lurat med min pojkvän på en promenad. Ser ju för underbart ut :)

    SvaraRadera
  3. Jag längtar så efter att åka till Umeå och hälsa på släkten jag har kvar där, men jag vet inte när det kommer att bli. Skall hålla detta i minnet när jag åker nästa gång.

    SvaraRadera
  4. åå älskar pilgatan! Det drivs ideellt (av bland annat bibliotekarier) också vilket är fantastiskt. Ett tips är att besöka det en vardag vid lunchtid. Då serveras det dagens soppa och helt underbart gott bröd. Nu fick jag lite hemlängtan faktiskt..
    //Halvtidsumeåbo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen mysigt :) Vi fikade inte där den här gången men jag ska testa det också nån gång.

      Radera
  5. Vilket ställe! Tvivlar på att jag kommer befinna mig i Umeå nån gång framöver, men om! Då ska det besökas hårt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen det ska! Men du verkar ha hittat bra ställen nere hos dig också :)

      Radera
  6. Ett bokcafé låter ju jättemysigt! Säljer de nya böcker eller är det mer av ett antikvariat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns både och, men mest var det lite äldre :)

      Radera
  7. Det är verkligen ett mysigt café. Jag har typ bott på Pilgatan, dessutom. Kan sakna att bo där. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det vore farligt för mig att bo där nära! :)

      Radera
  8. Och så har de ett helt fantastiskt barnboksrum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hade dom också! Hela stället var magiskt :)

      Radera