fredag 18 september 2015

Monstrumologen av Rick Yancey


Originaltitel: The Monstrumologist
Sidor: 347 (Inbunden)
Serie: Monstrumologen (del 1)
Recensionsexemplar: Från Modernista, tack! 
"Detta är hemligheterna som jag har bevarat... Så börjar Will Henrys berättelse. Will är föräldralös pojke som är assistent åt en doktor av ett högst ovanligt slag: en som studerar monster, och jagar dem. Under den tid Will har bott tillsammans med doktorn i 1800-talets New England har han vant sig vid nattliga besök och mystiska expeditioner. 
Men när en besökare dyker upp med kvarlevorna av en ung flicka - och det monster som ätit henne - förändras hans värld för alltid. Monstret är en anthropophag, en huvudlös varelse som äter genom en mun i bröstkorgen. Och det finns tecken på att antalet anthropophager nu ökar i skrämmande takt. 
Will Henry och doktorn har inget annat val: De måste konfrontera den fasa som hotar att ta över och förtära världen."
Jag har just tidigare läst Den femte vågen av Yancey men blev inte alls imponerad av den tyvärr. Så de följande delarna i den serien kommer jag inte att läsa.
Men när jag läste om Monstrumologen var det väldigt svårt att inte bli nyfiken i alla fall, trots tidigare erfarenheter.

Och det här är så mycket bättre! Här kan vi snacka om att det är en bok som passar mig perfekt. Det är monster, kyrkogårdar, död och allt som gör den här boken riktigt bra att läsa nu när höstmörkret sänker sig över oss. Jag läste den ute i sommarstugan och det var väldigt passande, jag kan säga att den sista turen med hunden när det blivit kolsvart ute fick gå snabbt.

Det är spännande från första sidan. Will Henry är väldigt lätt att tycka om, medan doktorn är ungefär åt helt andra hållet. Han bryr sig mest om sitt arbete och har inte så mycket till övers för resten av världen, det är så det verkar till större delen av berättelsen i alla fall. Man märker dock en utveckling av både Will och doktorn när boken närmar sig sitt slut.

Och ännu bättre, här finns det inga kärleksbekymmer så långt ögat kan nå! Nu ser jag fram emot att fortsätta följa Wills berättelse med olika monster när de andra delarna dyker upp.
Är du ute efter en ny, spännande ungdomsbok tycker jag verkligen att du borde ge den här en chans.

10 kommentarer:

  1. Låter bra den ligger i läshögen.

    SvaraRadera
  2. Håller på med Monstrumologen just nu och måste säga att jag inte riktigt fångats än, är ca 90 sidor in. Språket är så fyrkantigt (nog oavsiktligt, men i alla fall) att tankarna bara svävar iväg till annat. Men jag hoppas jag sugs in snart, för ingredienserna för en lyckad story finns ju verkligen där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad trist! Hoppas du kommer in i den bättre snart!

      Radera
  3. Fick hem den idag, ska bli spännande att läsa. Lite av ett skott i mörkret, för egentligen är det inte alls min genre! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller jag tummarna för att det blir en lyckad resa utanför det du vanligtvis läser :)

      Radera
  4. Vet inte om det är en bok för mig men kanske köper jag den längre fram.

    SvaraRadera
  5. Fick hem denna här om veckan, och att läsa din recension så verkar ju detta riktigt lovande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att läsa vad du tycker om den!

      Radera