måndag 14 september 2015

Vinterstängt av Jörn Lier Horst

Originaltitel: Vinterstengt
Sidor: 380 (Inbunden)
Serie: William Wisting (del 3) 
Recensionsexemplar: Från Lind&CO, tack! 

"Dimman har lagt sig över kustlandskapet en mörkt höstkväll. Ove Bakkerud planerar en sista lugn helg på sommarstället innan han stänger till det inför vintern. Men i stället finner han sin stuga vandaliserad. När han chockad stapplar över till grannhuset, som tillhör en känd tv-profil, hittar han liket av en man som misshandlats till döds. 
Polis William Wistings dotter Line, kriminalreporter, har dragit sig tillbaka till familjens stuga för att skriva på sin bok. Under en promenad finner hon ett lik i en gammal träbåt. Ögonen är borta. Och från himlen faller döda fåglar i hundratal.
Utredningen pekar mot narkotikasmuggling och en stöldliga från Litauen. Det tycks också som om Lines tidigare pojkvän har något med fallet att göra. Snart står det klart att enorma summor pengar är inblandade, och det tycks inte finnas några gränser för vilka grymheter de skyldiga är beredda att begå för att undgå upptäckt."
Det här är den tredje översatta delen om William Wisting. De två tidigare, Jakthundar och Grottmannen, har jag också läst och tyckt väldigt bra om. Jag blev dock lite förvirrad här för det verkar som att den här boken borde komma före dem i den egentliga ordningen. Kanske är det så att de inte ges ut i den ordningen här i Sverige?
Nå, i alla fall, det gick snabbt över och jag kom ikapp händelserna i alla fall.

Nu är det ju så att jag märkt att just det här, med droger och så vidare i böcker, det är inte min grej riktigt. Jag vet inte varför men jag finner det inte lika spännande som andra brott. Med det sagt så tycker jag ändå att den här boken är bra. Speciellt delen med stöldligan fångar mig för den visar att det kanske inte alltid är så svart eller vitt som det verkar. Det är inte alltid så enkelt att döma någon för att de gjort något som är fel.

Av de tre böcker jag läst av Horst hamnar den här nog på tredje plats, men som sagt det är bara för att just knarkdelen inte fångar mig som hans andra böcker gjort. Jag kommer fortfarande att fortsätta läsa de böcker som översätts!

8 kommentarer:

  1. Detta är sjunde delen egentligen, hur knäppt som helst.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst Jakthundar och fastnade inte riktigt för de här böckerna men ska prova en till för att se om de ändå inte är nånting för mig.

    SvaraRadera
  3. Jag utmanar dig!

    http://beroendeavbocker.blogspot.se/2015/09/pa-flykt.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska göra den inom en snar framtid!

      Radera
  4. Knepigt att det här är sjunde boken :( Ska snart läsa min är det tänkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite underlig ordning på dem! Hoppas du kommer gilla den :)

      Radera