måndag 7 september 2015

Det som inte dödar oss av David Lagercrantz


Originaltitel: Det som inte dödar oss
Sidor: 505 (Inbunden)
Serie: Millennium (del 4)
"Tidskriften Millennium har fått nya ägare. Elaka tungor hävdar att tiden har sprungit ifrån Mikael Blomkvist och han funderar på om han borde göra något annat.
Lisbeth Salander är rastlös. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan någon särskild anledning. Hon tar risker hon vanligtvis undviker. Det är inte likt henne.
En sen natt ringer professor Frans Balder till Blomkvist. Han säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Och Balder har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, vilket väcker Blomkvists intresse.
Mikael Blomkvist börjar hoppas på det scoop som både han och Millennium behöver. Lisbeth Salander har som vanligt sin alldeles egen agenda. Det har blivit dags för deras vägar att korsas. Ännu en gång."
Årets mest omtalade bok, kan man väl kanske ganska lätt säga va? Och jag som verkligen gillade Millennium-trilogin när jag läste den har så klart varit lite skeptisk. Kan det här verkligen bli bra? Kan jag verkligen tycka om den här och karaktärerna fast någon annan har skrivit om dem?

Jo då, det kunde jag. Så snart jag hade läst ut Ole dole slängde jag mig vidare på den här, mitt i natten och läste ganska länge innan ögonen höll på torka ihop av trötthet. Jag tycker den är riktigt bra! Jag vet att det finns massa olika åsikter om den överhuvudtaget borde ha skrivits och så vidare, men det tänker jag inte lägga mig i.

Jag läste den, och jag tycker verkligen om den. Det var spännande och jag älskade att återse Blomkvist och Salander. Enligt mig var karaktärerna och själva historien skrivna med mycket respekt för tidigare böcker, det var inga omvälvande förändringar som förstörde allt. Utan mer som att återse gamla vänner. Och jag har saknat dem så det var toppen!
Den passar som fortsättningen och knyter ihop sin handling med saker ur de tidigare böckerna på ett smidigt sätt.

Så jag är jätteglad att jag faktiskt läste den, trots mina tidigare tvivel.

12 kommentarer:

  1. Vad kul att du är nöjd. Har läst så mycket om utgivningen men inte så mycket om själva boken. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte inte ens läsa den först men är glad att jag gjorde det till slut :)

      Radera
  2. Intressant att få veta vad du tyckte. Jag håller mig än så länge lite avvaktande, men recensioner som din får mig att vackla ;)

    SvaraRadera
  3. Jag skall läsa denna ganska snart, har några andra som jag skall läsa före. Men det skall bli så spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att se vad du tycker om den :)

      Radera
  4. Tyckte också den var helt okej men hade förväntat mig lite mera drag liksom. Jag tyckte vissa partier var lite sega ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vissa beskrivningar blev lite långdragna :p

      Radera
  5. Har läst Millennium-trilogin och tyckte den var OK, men den här boken är ja faktiskt inte det minsta intresserad av. Det har blivit lite för mycket hype omkring den för min smak...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite så för mig med men nu är jag glad att jag läste den :)

      Radera