onsdag 30 september 2015

Bårhuset av Douglas Foley


Originaltitel: Bårhuset
Sidor: 165 (Danskt band)
Recensionsexemplar: Ja från Lava, tusen tack!
"17-åriga Amanda sommarjobbar som bårbärare på sjukhuset. Hon trivs bra, om bara den där äckliga Bosse kunde sluta glo på henne. Och om det inte vore för att hon var tvungen att köra en död person till bårhuset - tillsammans med Bosse.
När Oliver träffar sin drömtjej Julia råkar han ta livet av henne. Av misstag. Det hade aldrig hänt om inte hennes hjärta hade haft den ovanliga egenskapen att sitta på utsidan av bröstkorgen...
Om Caroline inte hade haft Per vet hon inte vad hon skulle ta sig till. I skolan är hon mobbad och bästa kompisen är bortrest. Per svarar alltid med ömma och uppmuntrande ord på nätet när hon behöver honom. Och nu ska de äntligen träffas!"
Eftersom jag sakta men säkert kommit bättre överens med novellformatet om det handlar om lite läskiga noveller, så bad jag om ett recensionsexemplar av den här boken. Den består av 10 kortare berättelser som varierar i innehåll. Vissa snuddar på gränsen till att kanske ha lite övernaturligt i sig, det är så att jag som läsare själv inte vet om det faktiskt är så eller inte. Och i vissa är det människor som är de tydliga monstren.

Som berättelsen om Caroline och Per, den heter Caroline. Som baksidan säger handlar den om deras internetrelation, och att allt kanske inte är som det verkar. Det är en viktig liten novell i dagens samhälle, där det är så lätt att gömma sig bakom en datorskärm.

Den som gjorde mig mest illa till mods var nog Inte utan min mobil, som också tar något väldigt verkligt och trovärdigt och vänder på det till något väldigt hemskt och obehagligt. Med en twist på slutet.

Men min favorit får nog bli Bårhuset, som handlar om Amanda och sommarjobbet på bårhuset. Det är också en mycket obehaglig berättelse som inte gör mig bättre till mods ens i slutet av historian.

Det är en samling välskrivna noveller och letar du efter en samling med annorlunda och spännande berättelser, tycker jag verkligen du borde ta upp den här.

8 kommentarer:

  1. Noveller har jag lite svårt med, men jag jobbar på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma för mig :) Har upptäckt att skräcknoveller går bäst!

      Radera
  2. Har inte läst så mycket noveller men det kanske man borde prova!

    SvaraRadera
  3. Njaa noveller och jag går inte ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara med skräck det funkar för mig :D

      Radera
  4. Den här är jag lite nyfiken på :) Blir ju ännu mer sugen när jag läser din recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer gilla den om du läser den! :)

      Radera