torsdag 20 augusti 2015

Gett upp och kanske på väg att ge upp

Jag brukar oftast ha väldigt, väldigt svårt att släppa böcker utan att läsa ut dem. Jag tänker alltid "men det kan ju bli bättre...tänk om jag missar något bra ändå..." och så vidare.
Men nu har jag faktiskt helt gett upp en bok, och är fundersam på att sluta läsa en annan. Det är inte riktigt likt mig och lite ovant! Jag kan dock inte ändra mig angående den boken jag redan gett upp, för den lämnade jag på en parkbänk så den har fått ett nytt hem någonstans.
Böckerna det gäller är:




















Okej, innan någon slänger iväg böcker på mig på grund av Att föda ett barn, så låt oss ta Sex liter luft först! Den låter jättebra, faktiskt. Ivan vaknar upp en dag och upptäcker att alla andra människor är borta, kvar finns bara han och alla djur. Exakt ålder på honom vet jag inte, antingen har jag glömt det eller så stod det aldrig, men han är ett barn i alla fall.
Det låter som sagt spännande, men...jag slog igen den när Ivan fångade en katt och stängde in den i låda, bara för att liksom. Sedan tänkte han att han inte skulle släppa ut den innan han träffade på någon människa. Så ibland stod det hur han hörde katten jama från lådan när han var i lägenheten. Och jag orkar bara inte med att läsa om totalt meningslöst plågande av djur, jag blev bara arg direkt och boken lämnades på en parkbänk senare samma dag.

Och nu då...Att föda ett barn, första boken i en trilogi som blivit så hyllad. Varför funderar jag på att ge upp den? Jo, jag har jättesvårt med hur den är skriven. Den är så..jag vet inte hur jag ska förklara det, men den är skriven mycket inne i Majs huvud, och alla vet väl hur tankar kan hoppa fram och tillbaka? Det är ganska jobbigt att läsa det. Samtidigt är jag faktiskt nyfiken på hur det ska gå för henne, jag är intresserad. Men jag vet inte om jag orkar läsa vidare, jag får låta den ligga lite, kanske bara läsa lite lite i taget och se om det går bättre..

Har ni några böcker ni har gett upp den sista tiden?

16 kommentarer:

  1. Sex liter luft lät ju faktiskt intressant! Synd att jag inte bor i närheten av din parkbänk ;) Att föda ett barn-serien har jag noll intresse av, så den förstår jag att du ger upp... för socialrealistiskt tänker jag.

    Just nu läser jag faktiskt en riktigt kass bok, som tyvärr är ett recensionsex så jag känner mig tvungen att ta mig igenom den. Alltid jobbigt när man inte gillar ett recex tycker jag, det känns så dumt att inte gilla gratis böcker! Men den är faktiskt inte särskilt bra alls. Vi får se hur jag formulerar den recensionen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gjorde ju det! Jag blev bara less tyvärr, men den var borta från parkbänken senare under dagen så någon annan gillar den förhoppningsvis bättre! :)

      Ah det är jobbigt! Har haft tur nog att sällan råka ut för det, men det har hänt och då är det riktigt jobbigt att läsa ut och sen veta hur man ska uttrycka sig.

      Radera
  2. Jag älskade "Att föda ett barn" och hela serien - men det ÄR lite knepigt i första boken med evighetslånga meningar där Maj tänker, varvat med sånt som berättarrösten säger utan att man hinner begripa övergången. De följande två böckerna är inte alls lika mycket på det viset. Och jag tycker de är fantastiska :-D
    Djurplågarboken låter inget vidare. Usch.
    Själv har jag några såna där böcker som jag BORDE läsa för att "alla andra" älskar dem men jag kan bara inte förmå mig - så tråkiga är de. Som en bok som jag tror heter något i stil med Vindens skugga och som handlar om ett underjordiskt bibliotek. Det LÅTER ju otroligt inspirerande men är bara bla-ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det blir lättare i de andra två? Hm..då kanske jag borde ta mig igenom den. För jag är som sagt intresserad men just hoppet med alla tankar håller på göra mig galen :p.

      Haha men Vindens skugga däremot älskar jag :p. Kul att det är så olika! Jag har en eller två andra böcker av honom som väntar i bokhyllan också.

      Radera
    2. Åh, jag älskar också Vindens skugga! Det är den absolut bästa bok jag NÅGONSIN läst! Jag rekommenderar dig verkligen att läsa alla hans andra böcker också. Läs de i rätt ordning så kommer du att älska Vindens skugga ännu mer när du är klar med Himlens fånge ... Eller ja, det gjorde i alla fall jag. :)

      Vad häftigt att bara lämna boken på en parkbänk så där. Kanske man skulle prova någon gång. Jag bor ute i skogen så jag tror inte att rådjuren och fåglarna och vilka andra djur som nu finns här är intresserade om jag lämnar en bok på någon sten, men ibland är man ju i tätbebyggt område i alla fall. :)

      Jag har inte kommenterat det förut men jättekul med din nya lägenhet! Grattis!
      Ha det bäst! Kram!

      Radera
    3. Den är verkligen bra! :) Ska absolut försöka ta tag i hans andra böcker snart också. Vill ju verkligen läsa dem!

      Gör det! :) Jag brukar bara skriva en liten lapp och sätta fast på med en liten tejpbit, "Ta med mig hem! :)" skriver jag och sen lämnar jag den oftast på en promenad med hunden. Det är ganska smidigt sätt att skicka vidare böcker om man bara har en eller två och inte orkar lämna till någon second hand affär.

      Tack! Och detsamma :) Kram

      Radera
  3. Jag brukar inte heller ge upp, men det har faktiskt funnits ett par böcker som jag helt enkelt inte orkat läsa klart av olika anledningar. Och börjar det ta emot alltför mycket så är det ju lika bra att avbryta och börja med något intressantare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, då är det inte riktigt värt tiden man skulle lägga på den boken.

      Radera
  4. Tichys bok är mycket bra. Man missar mycket bra och väsentlig litteratur om man skyggar för det obehagliga. (Fast jag begriper å andra sidan inte heller hur en rent fiktiv skildring kan upplevas så obehaglig att man inte klarar att läsa den.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det som är det fina med böcker, att de påverkar oss alla olika :). Jag läser mycket obehagliga böcker, gärna mörkt och hemskt. Men just den där, och för några år sedan även en annan, klarade jag inte för att de fick mig må dåligt på ett sätt jag inte ville vara kvar i. Så för mig personligen kan det skrivna ordet absolut påverka mig så pass att en bok får läggas undan.

      Radera
  5. Uh, stackars katt! Och jag som är påväg att gråta varje gång jag ser en katt ute - tänker direkt att den är hemlös och blir förtvivlad!

    Att föda ett barn ska vara bra har jag hört, samt de två andra böckerna. Ska läsa dem mest för att det handlar om Övik, min hemstad ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag är likadan! Vill typ ta med alla djur hem.

      Jo och jag är ju som sagt intresserad av själva historien så den är ju säkert bra, men skrivsättet! Jag får ta den i små, små doser :).

      Radera
  6. Hade Att föda... inte varit den enda boken jag hade med till stranden under två dagar i somras hade jag aldrig läst ut den. Men nu gjorde jag det och jag återkommer ofta till den i tanken. Den har mer än vad man ser under första halvan om man orkar med misären, tristessen och berättarsättet.

    SvaraRadera
  7. Jag hörde Kristina Sandberg berätta om Maj-trilogin under Litteraturens Långa Natt för snart ett år sedan och jag älskade hennes sommarprat! Men jag kommer inte igenom första boken... Det är för mycket ångest, det är definitivt för mycket i hennes huvud och jag står bara inte ut. Känns ledsamt att inte känna och tycka det som de flesta andra gör, men ibland är det bara så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har börjat lyssna på den istället, och för mig går det faktiskt lättare på det sättet. Men jag skulle nog inte orka läsa den inser jag nu, att någon annan läser upp det gjorde det mycket bättre.

      Radera