fredag 28 augusti 2015

Athena av Marta Söderberg


Originaltitel: Athena
Sidor: 295 (Danskt band)
"Maya lever i zonernas gränder, ständigt på sin vakt. Benjamin har ingen och inget, och längtar bort från sitt kriminella liv. Makten kallar dem nummerlösa. En natt kidnappas Maya och Benjamin, och vaknar upp på Athena, en hemlig agentorganisation. Tillsammans med andra nummerlösa ungdomar ska de genomgå ett rekrytprogram.
De lever i en tid när allt har fallit sönder. Ingen saknar dem. Maya och Benjamin tvingas vänja sig vid Athenas hårda värld. Men hur långt är de beredda att gå för att klara prövningarna? Hur mycket är de villiga att offra för att kanske få en ny chans?"
Jag var lite tveksam till om jag skulle läsa den eller inte, men till slut blev det så att den hamnade i mina händer och blev läst.
Och jag gillar den. Det här är första delen i en serie, jag vet inte riktigt hur många delar det är tänkt att det ska bli. Det kanske någon av er har bättre koll på?

Men i alla fall, vi får följa Maya och Benjamin som lever i en väldigt dyster framtid. Det är inte i Sverige utan ett påhittat samhälle. De nummerlösas liv är inte lätt och både Maya och Benjamin har olika sätt att klara sig från dag till dag. Tills de då blir kidnappade av Athena och sätts i ett träningsprogram, där de som åker ut...försvinner. Ingen vet exakt vad som händer med dem.

Det finns nog en del likheter med Hungerspelen här, men samtidigt tycker jag att den står bra själv också. Kapitlen hoppar mellan Maya och Benjamin, vi får inblickar i deras liv innan kidnappningen och sedan är det mycket om hur de upplever den träning de får genomgå, deras försök att förstå varför de har blivit utplockade och vad syftet egentligen är.

Den är lättläst och snabbläst, det händer oftast något och jag funderade nog lika mycket som Maya och Benjamin över hur allt hängde ihop. Lite kärleksvibbar fanns med, men än så länge ingen kärlekstriangel, och jag hoppas verkligen fortsättningen kan hålla sig bort från det också, det vore så uppfriskande!

Gillar du eller någon du känner Hungerspelen eller kanske Divergent så kan det här absolut vara en bok att kolla lite närmare på!

2 kommentarer:

  1. Trodde jag hade kommenterat redan, men icke. Jag gillade den också. Den följer ju mallen rätt mycket till punkt och pricka men det kan vara skönt, man vet vad man får liksom. Behövs ibland, en rejäl hederlig dystopi att muntra upp sig med. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo ibland behöver man det verkligen :)

      Radera