tisdag 11 augusti 2015

Flaskpost från P av Jussi Adler-Olsen


Originaltitel: Flaskepost fra P
Sidor: 442 (Inbunden)
Serie: Avdelning Q (del 3)
"På polisstationen i Wick, långt borta i Skottland, stod en grön, repad flaska i fönsterkarmen under lång, lång tid. Den var liten. Ingen tog någon notis om den. Ingen märkte brevet inuti. Därför undrade ingen vad de halvt utplånade bokstäverna HJÄLP kunde betyda.
När kriminalinspektör Carl Mørck på omvägar får den gamla flaskposten i sina händer, tror han först att det nästan utplånade nödropet är resultatet av ett grovt pojkstreck. Men efterhand som han och hans assistent Assad lyckas avkoda mer och mer av brevet, inser de att två pojkar förts bort någon gång på nittiotalet och att flaskposten är det enda livstecknet man fått från dem sedan dess. Men vilka är pojkarna? Varför har deras föräldrar aldrig anmält dem som saknade? Och vad hände med pojkarna?
Carl och Assad dras längre och längre in i en beräknande och känslokall kidnappares nät, och plötsligt går det upp för dem att tiden håller på att rinna ut. Även om många år har gått är kidnapparen fortfarande aktiv. Mardrömmen tar aldrig slut."
Bästa boken i serien hittills, helt klart. Och då har jag ändå tyckt att de två tidigare har varit väldigt bra. Men den här alltså, huh. Ondskan i den gjorde att den här slog dem. Den gjorde mig så otroligt olustig till mods medan jag läste, ändå kunde jag inte lägga undan boken och den blev utläst på mindre än ett dygn.

Dessutom är huvudkaraktärerna, Carl, Assad och till viss del deras sekreterare Rose fortfarande otroligt intressanta och komplexa figurer. Någon av dem mycket mer komplex än vad jag från början trodde, det fick mig nästan att tappa hakan. Har ni läst den så kanske ni vet vad jag syftar på.

Det finns inte så mycket mer att säga egentligen, det är en väldigt bra och spännande serie hittills. Jag ser fram att fortsätta. Men jag tar några andra böcker innan jag hoppar på Journal 64, så den klaustrofobiska känslan hinner lägga sig lite.

6 kommentarer:

  1. Åh, älskar den serien. Hoppas jag hinner läsa den senaste snart bara! Saknar faktiskt karaktärerna lite.

    SvaraRadera
  2. Det här är den senaste jag läst och faktiskt den jag tyckt minst om. Det var något som gjorde att vi inte riktigt klickade :) Men jag har gott hopp om resten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så olika det kan vara! :) Men jag har också väldigt stort hopp om resterande böcker :)

      Radera
  3. Den här tyckte jag nog minst om i serien, det är fortfarande en underbar bok men det var inte min favorit i serien.

    SvaraRadera