fredag 7 augusti 2015

En sång från havet av Katherine Webb


Originaltitel: A Half Forgotten Song
Sidor: 512 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Historiska Media, tusen tack! 
"Dimity Hatcher växer upp vind för våg i en liten kustby i södra England på 1930-talet. Hon undviker modern så gott hon förmår och tillbringar sin tid vid stranden och på ängarna. En dag lyser det i den öde granngården, konstnären Charles Aubrey har flyttat in med sin familj. Plötsligt förändras allt. Längtan efter ett annat liv växer sig allt starkare hos Dimity. 
Många år senare skriver galleristen Zach en biografi över den berömde konstnären. Han äger tre av Aubreys målningar och är som förtrollad av dem. Vem är den unge, okände pojken Dennis? Är bondflickan med den intensiva blicken fortfarande vid liv? Och vad hände med Charles Aburey under andra världskriget? Zach reser till södra Englands kust för att finna svar, men de hemligheter som avslöjas är inte alls vad han förväntat sig..."
Åh alltså, den här boken. Mitt hjärta värker nu när jag läst ut den. Det är så många jag tycker synd om. Dimity, Charles, hans älskarinna, deras två döttrar, Zach, hans dotter och hans farmor. Alla får det att värka i mig över hur tokigt allt kan bli och hur mycket smärta de fått utstå på så många olika sätt.

Samtidigt är det inte så att jag tycker helt om många av dem, det är otroligt mycket naivitet och missförstånd och egoism som förstör. Så det är riktigt duktigt gjort av Webb, att skriva komplicerade karaktärer som jag ömmar för och samtidigt blir riktigt förbannad på ibland.

Historien utspelar sig i både dåtid och nutid. Samtidigt som Zach i nutid försöker lista ut vad som egentligen hänt får vi följa med Dimitys minnen från somrarna med Aubryes familj. Det är en berättelse som drar in mig, jag är svag för det här med gamla hemligheter som sakta avslöjas. Och inget hade förberett mig på vilka svängar det skulle ta.
Det är berättelsen i dåtid som jag gillar mest, de karaktärerna som fascinerar mig mest och jag vill bara vidare för att få reda på allt.

Gillar du Kate Mortons böcker? Då rekommenderar jag verkligen att du ger Katherine Webb ett försök också!

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att En sång från havet var riktigt bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den verkligen! Nyfiken på hennes andra böcker nu :)

      Radera
  2. Jag är också väldigt förtjust i denna boken! Nu har jag bara en bok kvar att läsa, jag hoppas att det kommer fler av henne på svenska snart.

    SvaraRadera