torsdag 13 augusti 2015

En öde ö-tag




Hej på er!
Idag blir det en liten tag i skrivet format. Jag ska däremot försöka få upp en video till helgen, det var alldeles för länge sedan! Men den här hittade jag på youtube, jag minns inte vem som skapat den. Det var någon av de engelska bokbloggarna.

Kort och snabb, bara sex frågor att svara på, där varje bok hänger ihop med någon du skulle kunna behöva på en öde ö.

1. Vatten: en bok du helt enkelt inte kan leva utan.
Jag får säga först och främst mina fotoböcker där jag har så många bilder på djuren. Behöver förresten göra en ny som åt Nitro, han har ingen egen än. Men de böckerna är de viktigaste för mig, så många minnen.

2. Mat: en bok som är nummer två på din lista av favoriter.
Haha alltså jag tar bara "konstiga" svar på de här två första favorit-frågorna. Men en annan favorit, som aldrig varit en tryckt bok, är faktiskt en berättelse jag och pappa skrev tillsammans när jag var liten. Om jag minns rätt heter den bara Hunden Oskar, och handlar om...hunden Oskar. Han får utstå en hel del i starten på sitt liv och det är ingen solskensberättelse, men så klart får den ett lyckligt slut!

3. Skydd: en bok som får dig att känna dig hemma och trygg.
Det här är en jättesvår fråga. Jag har två svar, för det första kan jag säga en väldigt sönderläst hundbok, Våra hundar. Det är helt enkelt en bok om alla olika raser, jag har läst den så mycket i så många år, så den är verkligen hemma.
Sedan kan jag också säga Harry Potter-böckerna, där här vi också något som är hemma och tryggt.

4. Signalpistol: en bok du skulle rekommendera till en person som inte läser så mycket.
Min systerson på 13 år läser väl inte tokmycket, men något han slukar är PAX-serien av Åsa Larsson och Ingela Korsell. Spännande och snabblästa böcker där illustrationerna förhöjer läsupplevelsen ännu mer!

5. Eld: en bok som värmde ditt hjärta.
Här kan det också vara så många...Men jag tror jag väljer Marley och jag av John Grogan. Den villkorslösa kärleken till en hund.

6. Kompass: en bok som hjälpte dig att hitta rätt på vägen mot att älska böcker.
Elyne Mitchells böcker om Windy - ledarhingsten. Jag slukade dem om och om igen, vill så gärna samla på mig alla nu. Jag ägde dem aldrig, lånade bara från biblioteket.

Gör den gärna ni också! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar