torsdag 6 augusti 2015

Augusti-enkät


Johanna på Johannas deckarhörna taggade mig i en augusti-enkät som hon pysslat ihop! Det passar mig perfekt nu när jag inte fått läst så mycket den sista tiden, så vi kör!

1 De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit? (Hittills, även här, sommaren är ju inte slut ännu.)

Den har väl varit lite sådär, upp och ner. Jag har haft stunder då jag läst tokmycket, som lediga helger i stugan. Då har jag kunnat läsa väldigt mycket. Men sen har det varit flytt och städ och jobb samtidigt nu sista tiden och då har jag inte läst något alls på väldigt många dagar. Det är synd och ska ändras på nu när det är över!

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya)!

Hm, jag kanske borde satsa på att avsluta lite serier nu. Så, Allegiant av Veronica Roth, Rörgast av Johan Theorin och...egentligen vad som helst av Koontz för det var så länge sedan nu!

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du mest efter?

Hm i augusti är det nog inte så många som har fångat min uppmärksamhet, hittills. En jag så klart är nyfiken på är den nya boken i Millenium-serien. Det som inte dödar oss av David Lagercrantz. Jag gillade Stieg Larssons böcker så jag är nyfiken på vad en helt ny författare kan ha gjort med fortsättningen.

4. Kräftor eller surströmming. I augusti är det premiär för dessa ”delikatesser”. Vilket väljer du helst?

Blä, haha, inget av det!

5. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar?

Mistborn, Järnskallen och Kanske är det allt du behöver veta. Jag kan inte välja mellan dem!

6. Finns det någon för dig ny författare du är sugen på att läsa i höst?

Ole dole av M.J Arlidge. Det här är författarens debut och den låter riktigt, riktigt spännande.

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?

Jag älskade vårt skolbibliotek. Det var så mysigt att gå där och välja böcker. Jag kommer ihåg att jag läste Marie Gripes böcker Skuggan över stenbänken och ...och de vita skuggorna i skogen. De två böckerna fastnade verkligen hos mig, så pass att jag faktiskt köpt om dem nu som vuxen. Jag hittade dem på Myrorna och var tvungen att slå till, nu vill jag få tid att läsa om dem.

8. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?

Jag har ju inte haft någon semester i sommar så, det behöver jag inte oroa mig över! Haha nej men, jag får lite semester en vecka i september när killen kommer på besök. Så kanske den veckan kan hjälpa att hålla liv i sommarkänslorna om solen skiner. Annars så har jag faktiskt inget emot tanken på höst just nu. Den här sommaren har ju inte varit mycket att hänga i granen i alla fall.

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?

Jag har inte planerat några sommarböcker, så det är inget problem alls faktiskt. Jag prioriterar som vanligt, recensionsexemplar först och främst!

10. Till sist, vilken är hösten allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?

Oj...jag tror inte att jag kan välja bara en. För i september/oktober vet jag att det kommer många jag vill läsa. Till exempel Miniatyrmakaren av Jessie Burton, Små svarta lögner av Sharon Bolton, Ole Dole av M.J Arlidge som jag redan nämnt, och Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr.

Så, det var alla frågor. Tack igen Johanna för taggen! :) Vill ni också göra den så lämna gärna en kommentar, så kikar jag in på vad ni har svarat.

10 kommentarer:

  1. Kul att du ville svara på frågorna :) Jessie Burton och Sharon Bolton är jag också väldigt sugen på. Men de svaren sparade jag lite på ifall det blir någon ännu höstigare enkät längre fram ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha du tänkte lite mer långsiktigt än vad jag gjorde :D

      Radera
  2. Men det här låter ju alldeles lysande... två av de bästa böckerna du läst i sommar (Sista riket och Kanske är det allt du behöver veta) har jag tänkt läsa nu i augusti/september :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh då har du mycket bra framför dig :)

      Radera
  3. Måste verkligen läsa Mistborn snart, var så pepp på den men nu skrämmer den mig lite!

    SvaraRadera
  4. ielinashylla.wordpress.com/2015/08/03/blog-tour-Award: Du är förresten taggad i ett av mina inlägg på bloggen. Tidsinställda inlägg må vara bra, men ibland glömmer jag nästan av att skicka informationen vidare till de som kanske blivit taggade av mig i själva inlägget i fråga! ;O (;

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag vet hur det är! :D Tack för taggen, ska kika!

      Radera
  5. Intressant läsning. Är också spänd på vad Lagercrantz gjort av det hela :)

    SvaraRadera