onsdag 19 augusti 2015

Bokklubben vid livets slut av Will Schwalbe


Originaltitel: The End of Your Life Book Club
Sidor: 297 (Inbunden)
"Vad är det du läser? Det är frågan Will ställer till sin mamma Mary Anne, när de sitter i väntrummet på cancermottagningen. Det är november 2007, kort efter att hon diagnosticerats med långt framskriden cancer. 
Detta är den sanna historien om en son och hans mamma och om den bokklubb som under hennes sista tid i livet för dem närmare varandra. I takt med att sjukdomen sprider sig läggs bok efter bok till läslistan, och i de personliga samtalen kring böckerna får Will och Mary Anne en möjlighet att återupptäcka sina liv och lära känna varandra på ett nytt sätt. I bokklubbens sfär är de inte längre den sjuka och den friska, utan en mamma och en son som tillsammans upptäcker nya världar.
Bokklubben vid livets slut är en ömsint hyllning till en älskad mamma, och en inspirerande betraktelse över böckers förmåga att skapa mening och glädje ur kaos och förgängelse, att skänka oss tröst och vidga vår kunskap om oss själva och andra."
Med tanke på hurdana böcker jag vanligtvis läser, där det är mörker, mord och monster i varje hörn, skulle det inte förvåna mig om folk antog att jag tyckte den här boken var tråkig.
Men då kan jag få förvåna dem istället och säga att nej, det tycker jag inte att den är. Jag tycker väldigt mycket om den faktiskt.

Det är en fint skriven bok om Will och hans mamma, och deras gemensamma läsning under hennes sista år i livet. Läsning som gör så att de kan minnas saker tillsammans, och drömma om andra saker som inte kommer hända. Böckerna ger dem tillfälle att prata och för en stund i alla fall glömma sjukdomen.

Man får under läsningen många glimtar ur Mary Annes liv, och vilket liv hon hade. Jag kommer aldrig göra ens i närheten av hälften så mycket gott som hon gjorde. Det är helt otroligt att läsa om.
Vissa författare som de nämner har jag läst, som Agatha Christie till exempel, och det var lite roligt att se att de läste i alla fall lite jag kände igen. Skulle jag vilja gå tillbaka och plocka upp något som de också läst, finns det dessutom en väldigt bra lista i slutet på boken som innehåller alla böckerna.

Det är rakt igenom en varm och bitvis sorglig kärleksförklaring från en son till hans mamma. Riktigt bra och läsvärd.

10 kommentarer:

  1. Jag har denna stående i bokhyllan, men har inte kommit mig för att läsa den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den fick vänta ganska länge i min hylla också innan det kändes som rätt bok att plocka upp.

      Radera
  2. Den här är jag lite sugen på :)

    SvaraRadera
  3. Låter som en fin berättelse :)

    SvaraRadera
  4. Den finns på min vill-läsa-lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den när du kommer till den :)

      Radera
  5. Är så sugen på att läsa den här. Min mamma har läst den och tyckte att den var så fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du ska ge den en chans! :)

      Radera