måndag 29 december 2014

Och så levde de lyckliga av Lucy Dillon


Originaltitel: The Secret of Happy Ever After
Sidor: 515 (Pocket)
"När Anna får ta över den lilla övergivna bokhandeln i Longhampton går hennes dröm i uppfyllelse. Dessutom får hon annat att tänka på än maken Phil, de tre aviga bonusdöttrarna och deras hyperaktiva dalmatiner. Snart är hennes butik fylld av böcker med hisnande berättelser om kärlek, äventyr, hemliga trädgårdar och borttappade hundar. Ändå fattas något i Annas liv.
Annas perfektionistiska väninna Michelle, med sin blomstrande inredningsaffär, har stora planer för framtiden. Men när mörka hemligheter från det förflutna dyker upp och katastrofen hotar att slå sönder tillvaron tvingas de två väninnorna att fatta livsavgörande beslut."
Se, jag läser faktiskt inte bara om mord och mörker. Det blir lite mysläsning också ibland. Jag har ju läst Lucy Dillons två böcker som kommit ut innan den här, och gillat dem båda väldigt mycket.
Förväntningarna på den här var alltså ganska höga.

Och de infriades helt och hållet. Det här är faktiskt min favorit av de tre böckerna. Kanske kan det vara att det handlar om en bokaffär som gör lite av det. Men jag tycker också att den här har karaktärer jag kommer verkligt nära när jag läser. Inte för att mitt liv på något vis är till punkt och pricka likadant som deras, men det finns bitar här och där som jag kan känna igen och som träffar mig väldigt rätt i magen när jag läser. Jag bryr mig om dem allihopa, men mest av allt fastnar jag nog för Anna.

Det här är som sagt mysläsning. Det är inga mord, det är inga fall att lösa. "Bara" vardagliga problem, och ibland räcker det alldeles utmärkt. Jag älskar hur Lucy Dillon skriver, det bara flyter på och jag blev helt ärligt förvånad när jag kollade upp sidantalet för att skriva det här inlägget. Den kändes inte så lång som 515 sidor, det gick så snabbt att läsa!

Min favoritsak med den här boken, är inledningen på varje kapitel som är ett litet citat om olika böcker. Det är helt underbart och jag fick spara några av dem för att kunna gå tillbaka och läsa om. Som det här till exempel:
"Jag läste Narnia-böckerna längst inne i mina föräldrars garderob i hopp om att träväggarna skulle förvandlas till en snöig granskog.  
 - Francine Toon."
Det här var ju en av de böcker jag hade med i inlägget om vilka som kunde passa som julläsning, och nu kan jag säga att det gjorde den verkligen!

14 kommentarer:

  1. Har bara läst hennes första men det måste helt klart bli fler :)

    SvaraRadera
  2. Har läst första boken och älskade den. Fattar inte att jag inte läst fler av Dillon för jag tror jag kommer gilla alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit samma för mig, har läst och gillat men sen har det ändå dröjt länge innan jag hoppat på nästa bok! Förstår inte varför!

      Radera
  3. Jag har läst den första i denna serien, har de andra två och vill hinna med i alla fall en av dem snart. Läste även hennes debutroman Tango för vilsna själar i år och tyckte att även den var jättemysig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tango för vilsna själar har jag inte läst än, men vill! :)

      Radera
  4. Jag älskar den här boken, så bra!
    A Hundred Pieces of Me var nästan snäppet bättre, fast annorlunda. Så den är ett tips om du inte redan läst den :)

    SvaraRadera
  5. Har hennes böcker stående i hyllan, måste verkligen ta tag i hennes böcker då jag velat läsa dem ett tag :) Passar på att önska ett Gott Nytt År :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är verkligen mysiga :) Gott nytt år!

      Radera
  6. Har inte läst något av henne men nu måste jag kolla upp den här boken direkt! :) Den låter underbar, med en bokhandel o allt ;) Gott Nytt År!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättemysig! :) Gott nytt år!

      Radera
  7. Älskar hennes böcker! Riktig mysläsning :)

    SvaraRadera