tisdag 9 december 2014

Jane Eyre: Read-a-long tillsammans med Nellons bokblogg (del 2)

Här kommer då den andra uppdateringen angående läsning av Jane Eyre som jag och Nelly på Nellons bokblogg gör tillsammans! Det första inlägget kan ni hitta här.


Den här gången har vi läst till sida 371. Det har blivit självklart att Jane och Mr. Rochester har känslor för varandra, och det är till och med ett bröllop planerat. Men i sista stund visar det sig att hinder finns, väldigt stora hinder och det får ställas in.
Även om Jane verkar kunna förstå Mr.Rochesters handlande så kan inte tänka som han gör, och det slutar med att hon ger sig av från huset en tidig morgon när alla andra fortfarande sover. Det är dags för henne att påbörja ett nytt kapitel i livet, trots den otroliga sorg som det ger henne att behöva lämna den hon älskar.

Jag är fortsatt positivt överraskad av den här boken. Det går väldigt lätt att läsa och den är verkligen inte så tung som jag var rädd för att den skulle vara. Språket är så klart lite gammaldags men det är inget som stör alls. Deras sätt att prata och så vidare gör bara att man kan känna av atmosfären och stämningarna ännu bättre. Det är något som bidrar till att göra det till en trevlig läsupplevelse!

Det som jag "klagade" på i förra delen tog inte så stor fokus den här gången eftersom Jane dessutom hann med en resa tillbaka till sina släktingar och då försvann franskan ur berättelsen, så jag behövde inte tänka på att kolla vad olika meningar betydde. Sedan när den kom tillbaka igen beslutade jag mig dock för att det fick vara, det bröt läsningen för mycket att behöva hoppa längst bak i boken då och då för att få fram översättningen.

Nu har vi bara en del kvar att läsa innan boken är slut och jag ser verkligen fram emot att fortsätta. Samtidigt kommer nog slutet bli lite sorgligt då jag verkligen tycker om Jane och det kommer vara vemodigt att slå igen boken. Men om det fortsätter så här så kan det mycket väl bli så att den här tillsammans med Svindlande höjder blir en klassiker som jag kan tänka mig att läsa om flera gånger.

8 kommentarer:

  1. Ni har bara gotta kvar att läsa! Det kanske inte är det allra gladaste, men det behöver det inte vara för att vara bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej verkligen inte! Det kan vara mörkt och bra ändå :)

      Radera
  2. Ja jag älskar den. Ska skriva avslutningsinlägget snart. Kanske redan till helgen då eftersom jag redan läst ut den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör det nog under också helgen så det passar bra i så fall! :)

      Radera
  3. Jag säger samma som madde, den är så bra!

    SvaraRadera