söndag 14 december 2014

Julens läsning 2014 – En enkät

Johanna inne på Johannas deckarhörna taggade mig att svara på några julinspirerade frågor som hon knåpat ihop! Tack för det :). Självklart hoppar jag på och svara på dem.


1. Julen närmar sig alltså med stormsteg. Vilka/ vilken bok önskar du dig i julklapp i år?

Det här hade kunnat bli ett långt svar, men jag tar den boken jag gjorde ett inlägg om för ett litet tag sedan. Lost in translation, om ord som inte har någon översättning till engelskan. Tillsammans med orden och förklaringar av dem finns det fina illustrationer till.

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre också om du har många idéer.

Till deckarläsaren: Fyrtio dagar utan skugga av Oliver Truc eller Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjork.

Till romanslukaren: Himlakroppar av Eleanor Catton

Till finsmakaren: Någon bok av nobelpristagaren Patrick Modiano.

Till pocketfantasten: Expeditionen av Bea Uusma eller Gone girl av Gillian Flynn.

Till historienörden: Här funkar också Expeditionen av Bea Uusma skulle jag nog säga. Och en annan som jag märkt att flera varit nyfikna på är Hitlers svenska SS-soldater av Bosse Schön.

Till feelgoodläsaren: Mrs Sinclairs resväska av Louise Walters eller Solviken av Annika Estassy.

Till den som vill ha något läskigt: Fågelmannen av Mo Hayder eller vad som helst av Stephen King.

3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på den säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt hem enbart för att förgylla din jul och nyårshelg?

Jag har några julböcker i min olästa hylla har jag för mig, som jag tänkt att de sparar jag till närmare jul. Men jag brukar inte planera min läsning så mycket, det blir det jag känner för.

4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?

Det här blir en jul då jag för första gången på väldigt, väldigt länge inte åker någonstans. Inte till mamma, inte till pappa, inte till några svärföräldrar. Jag stannar här i Luleå för jag vill få andas lite under de dagar jag har ledigt från praktik osv, bara ladda batterierna och mysa med odjuren. Det enda jag tänker göra är att åka in och äta med mina systrar och min systerson. Men sedan planerar jag att få en hel massa lästid. Så jag behöver faktiskt inga ursäkter i år.

5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?

Nej, det är ingen tradition jag har.

6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?

Nej, jag är som sagt dålig på att planera läsningen på det sättet. Jag läser det jag känner för och är det bra så är jag nöjd :).

7. Finns det någonting du absolut INTE vill ha i julklapp?

Haha ja biltillbehör vore onödigt då jag inte har en bil.

8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?

Glögg och pepparkaka.

9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?

Hm, nej jag tror inte det tyvärr. Ingen som är speciell för julen så.

10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?

Jag har faktiskt funderat på att börja ha en, att läsa A Christmas Carol varje jul, men jag har inte ens köpt boken ännu så det är bara kvar som en idé.


Så, det var frågorna. Jag tar och taggar några att svara på dem; Nellons bokblogg, Bokraden och MonsterSteffa!

14 kommentarer:

  1. Låter som en skön filosofi att läsa det man känner för just för stunden. Det har jag också tänkt göra i jul. Kul att du ville göra enkäten :)

    SvaraRadera
  2. Har gjort den här enkäten nu med precis. Kommer upp senare i veckan!

    SvaraRadera
  3. Wiiiiie! Min första tagg! ^^ Kika in hos mig nu!

    SvaraRadera
  4. Härliga boktips! Och en skön inställning att läsa det man känner för, det brukar bli allra bäst då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det som funkar bäst för mig :)

      Radera
  5. Expeditionen av Bea Uusma kom jag ju precis på att jag önskar mig :)

    SvaraRadera