tisdag 16 december 2014

Julläsning?

Nu är det ju väldigt mycket tal om julläsning lite överallt. Om man har något planerat, om man läser juliga böcker under julen och liknande. Själv brukar jag aldrig planera min läsning, för jag är väldigt dålig på att hålla läsplaner.

Men så blev jag lite nyfiken, har jag några juliga, eller bara böcker som ger mig julkänslor? Så jag gjorde en koll bland både mina lästa och olästa böcker för att se om jag hade några som kunde passa. De lästa har jag ju, bevisligen, redan läst men de kanske kan vara tips åt någon annan. Och de olästa kanske jag kan försöka läsa den här julen.

Från de lästa böcker:



  • Narnia av C.S Lewis, det här är verkligen julkänsla för mig. Egentligen handlar väl inte alla böcker direkt om jul, det är nog bara i första som tomten dyker upp en sväng. Men det är ändå juligt för mig, hade nog gärna läst om de här i jul om tiden finns.
  • Törnrosens nyckel av Tone Almhjell, passar perfekt under vintern och julen! Lite Narnia-känsla över det med en tjej som hamnar i ett vinterrike. 
  • Kvinnan i svart av Susan Hill är ju inte direkt julig..men jag tycker en spökhistoria passar underbart att läsa en mörk vinterkväll!
  • Dash and Lily's book of dares av Rachel Cohn & David Levithan är en väldigt mysig, julig bok om Dash och Lily som lär känna varandra genom en bok med utmaningar Lily lämnar i en bokaffär. 
  • The Tiny Book of Tiny Stories är en söt liten bok med väldigt, väldigt, väldigt korta små berättelser och illustrationer. Är du kanske stressad i jul och inte hinner sitta långa stunder och läsa, så kan du läsa en berättelse som kanske bara är 3 rader lång! Den här fick jag förra julen, så det är därför den är julig för mig.

Bland de olästa hittade jag:


  • Änglarösten av Arnaldur Indridason. Ett mord på Island i juletider, det låter väl som en bra bok att läsa nu? Den här har jag precis börjat på.
  • Hercule Poirots jul av Agatha Christie, mysdeckare vid jul? Tack gärna!
  • Hur ska de gå för Pelle Svanslös av Gösta Knutsson , fick följa med i högen eftersom det väldigt tydligt är vinter på framsidan! 
  • Och så levde de lyckliga av Lucy Dillon, även här väldigt vintrig framsida som kändes passande för julen.
Så, jag kanske inte har så många böcker som är 100% jul, men några som kan passa ändå hittade jag i alla fall!

8 kommentarer:

  1. En Lucy Dillon och första Narnia boken borde jag ta och läsa!! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte också försöka läsa Hercule Poirots jul :) Dillons böcker är så bra, hoppas du får tid att läsa en av dem i jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hercule Poirot känns väldigt passande så ska verkligen försöka ta tag i den :). Jag har läst två av Lucy Dillons andra böcker och gillat så ser fram emot den här också! :)

      Radera
  3. Jag tror jag vågar utmana dig att inköpa och läsa A Christmas Carol (på valfritt språk) till nästa jul - vad säger du?

    SvaraRadera
  4. Och så levde de lyckliga är en bra bok :) eller rättare sagt författaren är duktig. Jag har denna boken och har läst den första Ensamma hjärtan och hemlösa hundar och den var en riktigt bra "må-bra"-bok :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första har jag också läst och gillade :)

      Radera