fredag 26 december 2014

Garnethill av Denise Mina


Originaltitel: Garnethill
Sidor: 399 (Inbunden)
Serie: Garnethill 1
Recensionsexemplar: Från Modernista, tack så mycket! 
"Maureen O'Donnell har haft en problemfyllt liv: sexuella övergrepp, inlagd på mentalsjukhus, ett jobb som är rena återvändsgränden, och ett trassligt förhållande med den gifte terapeuten Douglas som hon precis är på väg att avsluta.
Men någon annan hinner före. En morgon när Marueen vaknar upp bakfull och vacklar ut i vardagsrummet hittar hon sin älskare fastbunden i en stol och med halsen avskuren. Glasgowpolisen betraktar henne som misstänkt, och till och med hennes egen familj verkar tro att hon är inblandad.
I panik börjar Maureen tvivla på sin egen version av händelseförloppet. Hon kartlägger Douglas sista dagar i livet och konfronteras med en fasansfull härva av lögner, våldtäkter och en mörklagd skandal vid den psykiatriska klinik där hon själv varit inlagd.
Patienterna på kliniken säger ingenting, och de hon pratar med i personalen är rädda. När ännu ett lemlästat lik återfinns inser Maureen att hon måste hitta mördaren om hon inte själv ska bli nästa offer."
 Det här var en överraskning från Modernista, jag hade inte hört mycket alls om de här böckerna innan jag hittade den i ett paket i brevlådan. Jag vet bara att några kunder har nämnt att Mina ska skriva bra och det är ju alltid spännande med nya författarbekantskaper!

Garnethill är en ganska uppfriskande fläkt bland de deckare jag oftast läser eller hör talas om. Här är det ingen polis eller deckare i huvudrollen, utan någon som blir misstänkt för att vara inblandad i ett hemskt brott. Även om just den delen kanske inte trycks på så mycket som jag trodde att den skulle göra, visst blir hon förföljd av poliserna men jag blir ändå förvånad över hur mycket hon får röra sig fritt och snoka runt.

Jag blir otroligt frustrerad för Maureens skull, de stöttande personer hon har i sin omgivning kan lätt räknas på en hand. Så hon är en väldigt stark karaktär för hon tar sig igenom mycket skit.
Men det finns vissa stunder då jag blir lite irriterad på henne också, val hon gör och lögner hon väljer att dra, ibland känns de inte helt motiverade. Det är dock ingen större störning utan bara något jag hajade till av då och då.

Det är inte spännande på så vis att det är action hela tiden, utan det är mer en intressant och grävande spänning tycker jag. Jag läser vidare för att jag måste se vart hennes efterforskningar leder, om hon kan komma fram till vem som ligger bakom allt och om alla händelser hänger ihop och hur i så fall.

Jag vill absolut läsa mer av Denise Mina i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar