lördag 13 december 2014

Jane Eyre: Read-a-long tillsammans med Nellons bokblogg (del 3)

Då har vi kommit till slutet av boken, den är utläst och det är dags för mig och Nelly att göra ett sista inlägg om våra tankar.



I sista delen hinner Jane få reda på att hon har lite familj som fortfarande är i livet, 3 kusiner. Två systrar och en bror är det som hon efter sin flykt från Thornfield hamnar hos. Hon tycker bra om dem alla men brodern som är präst och vill ut och resa för att leva ett missionärsliv vill att hon ska gifta sig med honom. Inte på grund av kärlek, bara för att det vore praktiskt och bra om hon följde med honom på resorna.
Jane tvekar så klart, hennes känslor är trots allt hos Mr. Rochester och till slut återvänder hon till Thornfield för att träffa honom igen.
Slutet, får ni som inte har läst den, faktiskt ta och läsa själv! Om ni blir nyfikna på vad som händer.

Jag kan bara hålla med Nelly här, den här boken var otroligt bra! Jag var också säker på i början att den skulle vara lite tung och svårläst, men sidorna bara flyger fram. Det är en så finstämd och vacker berättelse på alla sätt. Tillsammans med Svindlande höjder har den här blivit en favorit av de klassiker jag läst.

Det säger väl något, att mitt och Nellys slutdatum för den här boken egentligen är först om en vecka, men ingen av oss klarade av att läsa den så långsamt? Nu är den slut och det blev verkligen en lyckad bok att läsa tillsammans!

Tack för idén till det här Nelly, det var jätteroligt och jag gör gärna om det fler gånger!

4 kommentarer:

  1. Jätteroligt att vi båda tyckte så mycket om boken och jag måste verkligen ta och köpa hem Svindlande höjder och läsa med nu när jag fått mersmak för klassiker i den här stilen.

    Gör också gärna om det någon gång när tillfälle ges.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer gilla Svindlande höjder också :)

      Radera
  2. Nu har du läst boken, nu kan du läsa seriealbumet :D Älskar slutet på Jane Eyre, och håller med om trögheten i början!

    http://www.argasso.se/boecker.html?page=shop.product_details&category_id=17&flypage=flypage_argasso.tpl&product_id=129

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh seriealbumet vore kul att läsa också ja! :D

      Radera