onsdag 10 maj 2023

Där askan blommar av Nguyễn Phan Quế Mai

 

Originaltitel: Dust Child
Sidor: 407 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Historiska Media, tusen tack! 
"Vietnam 1969. Systrarna Trang och Quynh lämnar sin fattiga hemby för att söka arbete i Saigon. De tar anställning på en av stadens många barer där de dricker, flirtar och umgås med amerikanska soldater. Kriget kommer allt närmare samtidigt som Trang blir passionerat förälskad i en amerikansk helikopterpilot.

2016. Den föräldralöse Phong, son till en svart amerikansk soldat och en okänd vietnamesisk kvinna, bestämmer sig för att söka efter sina föräldrar. Han hoppas kunna lämna sin eländiga tillvaro i Vietnam och ta sig till USA.

Samtidigt i USA fattar Vietnamveteranen Dan, som fortfarande lider av krigets fasor, beslutet att tillsammans med sin fru resa tillbaka till Saigon och konfrontera sitt förflutna."

Jag blev helt knockad av författarens förra bok, När bergen sjunger. Det var en otrolig läsupplevelse som jag fortfarande tänker på. Därför var det självklart att plocka upp hennes nya bok så fort den dök upp på svenska. 

Där askan blommar är precis som den tidigare boken en berörande och engagerande berättelse om en del av Vietnams historia som jag inte hade någon tidigare kunskap om. Jag beundrar författarens förmåga att leverera en gripande roman samtidigt som jag lär mig väldigt mycket under läsningen. 

Karaktärerna kommer till liv på sidorna och jag känner med dem. Mitt hjärta brister några gånger, andra gånger blir jag istället arg på hur människor behandlar varandra. Det är en bok som väcker många känslor till liv.

Nguyễn Phan Quế Mais böcker har nu en fast plats i min bokhylla och jag hoppas det kommer fler i framtiden som kan flytta in bredvid de här två favoriterna.

4 kommentarer:

  1. Tack för boktips. Ha en fortsatt trevlig dag.

    SvaraRadera
  2. Nu vill jag verkligen testa både den här och När bergen sjunger! Har inte läst nåt av henne förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda två är riktigt bra! Och man lär sig så mycket!

      Radera