tisdag 1 februari 2022

Tisdagstrion - Afrika

 

Veckans tema hos Ugglan & Boken är Afrika! Det blev visst ett tema i temat för mig.


Fiskarmännen av Chigozie Obioma handlar om fyra bröder och utspelar sig i Nigeria. Jag tyckte den var riktigt bra!


Min syster, seriemördaren av Oyinkan Braithwaite utspelar sig också i Nigeria. Den handlar om två systrar, en som har ovanan att mörda sina pojkvänner och en som alltid hjälper till att städa upp. Lyssnade på den under januari och gillade den!


Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò står oläst i hyllan. Jag har hört mycket bra om den och ser fram emot att läsa den. Även den utspelar sig i Nigeria. 

32 kommentarer:

  1. tre böcker jag inte läst, tack för påminnelse.

    SvaraRadera
  2. Den sista har jag i bokhyllan och den om systern började jag lyssna på, får ta upp den någon gång.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av dessa, men här känner jag i alla fall till samtliga 🙂

    SvaraRadera
  4. Jag skrev i en kommentar hos Mrs Calloway att Nigeria tycks producera många bra författare. Eller är det bara så att det är just dessa författare som översatts till svenska? Det kanske finns en massa lysande författare i Kongo som vi inte känner till. Precis som ingen av oss hade hört talas om Gurnah från Zanzibar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt att de har massa gömda bokskatter som vi inte känner till här.

      Radera
  5. Nigerianerna är rätt dominerande när det gäller litteratur från Afrika, ja. Har faktiskt läst dem alla tre :)

    SvaraRadera
  6. Fiskarmännen har jag läst, men jag var inte riktigt förtjust. Min syster seriemördaren känner jag till men har inte läst. Stanna hos mig har jag läst. den gillade jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa Stanna hos mig någon gång, hör så många som gillar den.

      Radera
  7. Av Obioma har jag läst Minoritetsorkestern och den tyckte jag var mycket bra. Fiskarmännen har jag däremot inte läst. Stanna hos mig tyckte jag tyckte jag också om att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minoritetsorkestern vill jag läsa någon gång :)

      Radera
  8. Braithwaite låter ju jättespännande!

    SvaraRadera
  9. Den i mitten har jag inte läst. Fiskarboken var ok, men "Stanna hos mig" tog mer tag i mig! Nigeria är ju ett jätteland, det dräller naturligtvis av begåvningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stanna hos mig ser jag fram emot att läsa!

      Radera
  10. Fiskarmännen och Stanna hos mig är verkligen intressanta. Min syster är en seriemördare vill jag absolut läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var riktigt bra så kan rekommendera den!

      Radera
  11. Fiskarmännen har jag tänkt läsa nån dag!

    SvaraRadera
  12. Tack för tipsen! Jag har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  13. Stanna hos mig dyker upp hos många. Den vill jag läsa!

    SvaraRadera
  14. Stanna hos mig är en jättebra bok!
    Fiskarmännen är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  15. Min syster seriemördaren är den enda jag inte har läst av dessa, men den är jag riktigt nyfiken på!

    SvaraRadera