måndag 28 februari 2022

Devolution av Max Brooks

 

Originaltitel: Devolution
Sidor: 282 (Häftad)
"As the ash and chaos from Mount Rainier's eruption swirled and finally settled, the story of the Greenloop massacre has passed unnoticed, unexamined...until now. But the journals of resident Kate Holland, recovered from the town's bloody wreckage, capture a tale too harrowing - and too earth-shattering in its implications - to be forgotten. 
In these pages, Max Brooks brings Kate's extraordinary account to light for the first time, faithfully reproducing her words alongside his own extensive investigations into the massacre and the beasts behind it, once thought legendary but now known to be terrifyingly real. Kate's is a tale of unexpected strength and resilience, of humanity's defiance in the face of a terrible predator's gaze, and inevitably, of savagery and death. 
Yet it is also far more than that. Because if what Kate Holland saw in those days is real, then we must accept the impossible. We must accept that the creature known as Bigfoot walks among us - and that it is a beast of terrible strength and ferocity."

Devolution har varit en kompisläsning med Josefin under februari och det har varit riktigt kul att läsa den tillsammans! Extra roligt är det att vi haft väldigt liknande tankar och åsikter om den hela vägen.

Berättelsen består av intervjuer och dagboksinlägg och tillsammans ger de läsaren fler och fler pusselbitar till att förstå vad som hände med ett litet samhälle som blev avskärmat från omvärlden i och med ett vulkanutbrott. Snart upptäckte människorna där att något lurade i skogarna, något hungrigt och intelligent. 

Boken är skriven som en dokumentär, som om allt hänt på riktigt och många gånger kändes det faktiskt så. Det var som att läsa en verklig persons dagboksanteckningar om kampen för överlevnad. Jag tyckte den var riktigt spännande och just dagboksformatet är något som oftast funkar bra för mig. 

Jag hade önskat ett lite mindre öppet slut, men det är inget som förstörde hela boken. Det var verkligen annorlunda att läsa om Bigfoots (hur säger man egentligen Bigfoot i plural?) och jag var inte beredd på hur läskigt det faktiskt blev ibland!

4 kommentarer:

  1. Jättekul att vi i hade liknande tankar och åsikter om den! 😄 älskade den. Den kröp verkligen in under huden. Även om jag gillade att det tog fart ordentligt i slutet så ville jag också ha ett ordentligt avslut. Men kommer definitivt hålla utkik efter hans böcker i framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du läst hans World War Z? :) Jag har inte gjort det men blev verkligen sugen efter den här upplevelsen!

      Radera
    2. Ja den läste jag för ett antal år sedan! Testa den gärna, den består av intervjuer under de olika stadierna av katastrofen. Början, när allt föll och slutet på det. Jag tyckte bättre om Devolution men prova gärna den ändå!

      Radera
    3. Jag får göra det någon gång bara för att jag vill läsa mer av honom :D

      Radera