tisdag 15 februari 2022

Tisdagstrion - Framtidsskildringar


Veckan tema hos Ugglan & Boken är framtidsskildringar! Här kommer tips från mig. Jag har läst och gillat alla tre.


Glorian av Hanna Blixt är första delen i När djuren vaknar. Det är en dystopisk thriller i en nära framtid när övervakningen stegras och vilda djur börjar attackera människor utan anledning. 


Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij utspelar sig 2033 i Moskva. Människorna bor i de gamla metrostationerna då det inte längre går att bo på ytan. 


Flickan med gåvorna av M. R. Carey utspelar sig i ett England efter en zombieapokalyps. 

28 kommentarer:

  1. Metro 2033 tyckte jag om, väldigt mycket, och den där Flickan med gåvorna borde jag faktiskt ta och läsa snart.

    SvaraRadera
  2. Åh, Flickan med gåvorna är sååå bra. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  3. Har hört talas om den ryska boken som väldigt läsvärd, tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den verkligen! Borde avsluta serien.

      Radera
  4. Metro 2033 har jag på läslistan.

    SvaraRadera
  5. Nya böcker för mig. Tänk så många det finns!

    SvaraRadera
  6. Metro 2033 har jag fortfarande oläst i hyllan. De andra två är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. Metro 2033 har jag gett bort som julklapp. Flickan och gåvorna känner jag till. Glorian var något nytt

    SvaraRadera
  8. Den sistnämnda har jag men oläst.

    SvaraRadera
  9. Metro 2033 har jag länge tänkt läsa, men det blir tydligen aldrig av :-)

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon av dem, men jag tror att jag har de två sista sparade på Storytel. En vacker dag händer det...

    SvaraRadera
  11. Flickan med gåvorna är den enda av dina jag har läst, men den tycker jag väldigt mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också riktigt bra om den :)

      Radera
  12. Metroserien måste jag ta tag i. Läslistan blir längre och längre. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  13. Glorian låter ju spännande, tack för tips!

    SvaraRadera