torsdag 17 februari 2022

The Sun Down Motel av Simone St. James

 

Originaltitel: The Sun Down Motel
Sidor: 336 (Häftad)
"Upstate New York, 1982. Viv Delaney wants to move to New York City, and to help pay for it she takes a job as the night clerk at the Sun Down Motel in Fell, New York. But something isn't right at the motel, something haunting and scary.

Upstate New York, 2017. Carly Kirk has never been able to let go of the story of her aunt Viv, who mysteriously disappeared from the Sun Down before she was born. She decides to move to Fell and visit the motel, where she quickly learns that nothing has changed since 1982. And she soon finds herself ensnared in the same mysteries that claimed her aunt."

Jag är så glad att jag läst två riktigt härliga skräckberättelser efter varandra! Först Home Before Dark och nu The Sun Down Motel

I den här berättelsen är spökerierna lite mer hands on. De är mer påtagliga och det är inte så mycket tvekan om vad som händer, mysteriet är varför och hur det hänger ihop med Carlys moster som försvann från The Sun Down Motel 1982. 

Vi får följa både mosterns och Carlys tidslinjer. Båda är otroligt spännande och det blir verkligen aldrig tråkigt. Jag älskar dessutom att Carly är en riktig true crime-nörd. Jag kan lätt känna igen mig i henne. Stora delar av boken sträckläste jag och det känns lite tråkigt att den är slut. Om det får gå några år så jag glömmer bort detaljerna kan jag se mig själv plocka upp den igen.

Samtidigt som det är en nervslitande och stämningsfull spökhistoria finns det också mycket att tänka på. Speciellt kvinnors utsatthet och hur vi lär oss från en tidig ålder att vara uppmärksamma på vår omgivning och vara redo för faror. I slutet av boken finns det några diskussionsfrågor som jag tyckte var riktigt intressanta och det kan nog bli bra samtal kring dem om man läser boken i en bokcirkel. 

Det här var riktigt bra och jag måste kolla upp fler böcker från Simone St. James. Jag har läst en tidigare, De trasiga flickorna, men The Sun Down Motel är en klar favorit av de två. 

4 kommentarer:

  1. Jag är glad att jag INTE har läst två skräckberättelser efter varandra ;)

    SvaraRadera
  2. Jag får nog ta och klicka hem både home before dark och denna. Båda verkar så bra och vill läsa dem��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du skulle kunna gilla båda :)

      Radera