måndag 31 januari 2022

Wolf Hall av Hilary Mantel

 

Originaltitel: Wolf Hall
Sidor: 647 (Inbunden)
Serie: Wolf Hall (del 1)
"England, 1530-tal, landet är en hårsmån från katastrof. Henrik den VIII vill få påven att annullera äktenskapet med Katarina för att istället äkta Anne Boleyn och få den son som kan säkra tronen åt släkten Tudor. Thomas Cromwell blir mannen som ska ordna saken. Till varje pris.

Hilary Mantels porträtt av Cromwell, sonen till en smed som blev kungens närmaste man, är en studie i makt, kärlek och politik som säger lika mycket om vår egen tid som om Tudors England."

Phew, det här har varit en riktig tegelsten att ta sig igenom. Jag hade tur att få sällskap i läsningen av I regnet och Littermentärt. Vi delade upp boken i fyra delar och pratade om vad vi läst varje söndag. Det gav mig en extra push att plocka upp den!

Jag har lite delade känslor angående den här läsupplevelsen. Det är en bra bok och varje gång jag suttit med den har det gått bra att läsa. Men det är ingen bok jag längtat efter. Jag har inte känt ett sug efter att ta upp den. 

Det känns som jag fått en historielektion varje vecka, som tur är gillar jag historia. Boken känns otroligt välarbetad och det märks att författaren verkligen brinner för tiden hon skriver om. Jag får erkänna att jag ofta är förvirrad över alla karaktärer, speciellt när alla män heter Thomas. Okej inte alla, men många. Till slut känner jag att det får vara nog att hålla koll på några av de som befinner sig i berättelsens mitt. Kungen, drottningen, Anne, Cromwell och hans familj.

Jag skulle kunna ge mig på del två ganska snart, eftersom den är mycket tunnare. Del tre däremot skrämmer mig så det dröjer nog ett tag innan den blir läst. 

8 kommentarer:

  1. Bra jobbat att äntligen ha läst den. :)

    SvaraRadera
  2. Ja jag förstår dig, jag gillar också historia men något säger mig att jag kommer tycka att den är tung. Även om det är intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är absolut intressant! Man lär sig mycket :)

      Radera
  3. Jag tyckte jättemycket om den! Har inte hunnit läsa del 3 än, trots att jag sett fram emot den så mycket. Den är RIKTIGT tjock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har både tvåan och trean i bokhyllan så planen är väl att de någon gång ska bli lästa :D

      Radera
  4. Ska jag vara helt ärlig skrämmer dem här böckerna mig. Jag har de två första i hyllan men inte läst dem. Och nu har dem stått där så länge att jag tror dem kommer få flytta vidare. Kanske missar jag nåt men det finns så många andra historiska romaner jag hellre väljer. Men bra jobbat med att ha läst ut den! Ibland är det extra bra med kompisläsningar! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur jag ska ta mig igenom trean någon gång i framtiden :p. Den är ännu större än ettan!

      Radera