torsdag 6 januari 2022

Vintermåne av Dean Koontz

 

Originaltitel: Winter Moon
Sidor: 388 (Inbunden)
"En smaragdgrön lexus, en framgångsrik filmregissör i dyr italiensk kostym, en trilskande läskautomat. Ett ögonblick senare har mannen en uzi i handen och bensinstationen i Los Angeles förvandlas till ett inferno. Fem personer dör och polisen Jack McGarvey blir svårt skadad.

I en avlägsen del av Montana bevittnar Ed Fernandez ett märkligt nattligt fenomen; ett bärnstensfärgat sken på himlen - och nästa dag har en port in till någonting materialiserats ur ingenting... Ur porten har någon kommit, ett hotande väsen...

Inom kort ska dessa båda händelser leda till en förfärande konfrontation under en hotfullt lysande vintermåne."

Vintermåne är en av Koontz äldre böcker. Den är utgiven under titeln 1994 men verkar ha funnits i en tidigare version också, då från 1975.

Det är inte någon ny favorit, den var helt okej men inte mycket mer än så faktiskt. Min upplevelse kanske påverkades av att jag precis innan hade läst del tre om Jane Hawk, en av hans nyare böcker, som jag verkligen tyckte om.

Första halvan av boken är lite seg, det blir mer spännande efter att familjen McGarvey flyttar ut till Montana och börjar uppleva underliga saker där. Då blir det riktigt creepy vissa gånger och det flyter på lättare med läsningen. 

Men överlag, inte en av Koontz bästa böcker. Det är inte en bok jag kommer tänka på eller vilja läsa om i framtiden.

4 kommentarer:

  1. Tack för boktips. Jag har inte läst någon bok av författaren. Ha en fin dag. Nina

    SvaraRadera
  2. Väldigt fint omslag i alla fall. :)
    Har du läst hans bok Nattens ögon? Jag köpte den för väldigt många år sedan (efter att ha läst Blixtsken, som jag tyckte var jättebra), men jag vet inte om jag vågar läsa den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte läst Nattens ögon men har den väntandes i hyllan! :)

      Radera