torsdag 13 januari 2022

Syndoffer av Jeanette Bergenstav

 

Originaltitel: Syndoffer
Sidor: 450 (Inbunden)
Serie: Jennifer Sundin (del 1)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Ingen har hört något. Ingen har sett något. Ändå har två personer blivit brutalt mördade i Torshammarskolans nyrenoverade bildsal. Utsänd av lokaltidningen råkar frilansjournalisten Jennifer Sundin kliva rakt in på brottsplatsen. Innan hon larmar tar hon närgångna bilder av de sargade kropparna.

Snart inträffar ytterligare ett mord i ett stillsamt radhusområde i närheten. Finns det ett samband? Handlar det om ett våldsamt svartsjukedrama eller uppgörelser i den undre världen?

Fallen väcker den gamla kriminalreportern inom Jennifer. De innebär också en chans att tjäna snabba pengar och att slippa tänka på sitt havererade privatliv. Hon är nyligen stelopererad och äter mer smärtstillande än hon borde. Hennes man har träffat en annan och lagt beslag på huset. Jennifer tvingas fly till sin pappas gamla båt vid Drömmarnas kaj, i Göteborg. Medan hon blir allt djupare indragen i mordgåtan kämpar hon för att vinna tillbaka sitt hem och sin älskade dotter."

Syndoffer är den första delen i en planerad serie om kriminalreportern Jennifer Sundin. Hon kliver rakt in i ett mordfall, bokstavligt talat, och vi får följa henne när hon rapporterar om brotten, rotar lite i dem själv och samtidigt försöker få sin vardag att gå ihop. Hon ligger i en otrevlig skilsmässa och går runt med konstant smärta i kroppen. 

Det är en riktigt spännande berättelse med korta kapitel som drar in läsaren direkt. Jag har svårt att lägga undan den när jag sätter mig för att läsa lite och får verkligen slita mig för att lägga mig i tid när jag har jobb dagen därpå. 

Jennifer är en komplicerad karaktär, hon gör inte alltid kloka val och jag förstår henne inte alla gånger. Samtidigt hejar jag på henne och tycker om att följa hennes resa genom boken. Jag klickar nog med henne lite extra för att hon verkligen älskar sin hund! 

Jag blir överraskad gång på gång och det uppskattar jag. Jeanette Bergenstav har skrivit en riktigt bra deckare och jag ser fram emot nästa del i serien!

2 kommentarer: