onsdag 30 juni 2021

En familjetragedi av Mattias Edvardsson

 

Originaltitel: En familjetragedi
Sidor: 370 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bokförlaget Forum, tusen tack!
"Tre unga människor. Två mord. Men finns det mer än en sanning?

Bill Olssons ekonomi är körd i botten. Han kämpar för att försörja sin dotter och hyr ut ett rum till studenten Karla, som äntligen gjort sig fri från sin missbrukande mamma.

För att finansiera sina juridikstudier börjar Karla städa hos barnläkaren Steven Rytter och hans fru Regina. Men snart förstår hon att allt inte står rätt till i huset. Varför tillbringar Regina dagarna instängd i ett mörkt sovrum?

Samtidigt är Jennica mitt uppe i en trettioårskris. Via Tinder möter hon Steven och blir stormförälskad.

När Steven och Regina hittas döda i sitt hem blir Bill snart misstänkt. Fram växer en berättelse om en förtvivlad pappa som blivit desperat, och om ett läkarpar som förhåller sig fritt till alla regler."

Det är ingen hemlighet att Mattias Edvardsson är en av mina favoritförfattare. Jag har höjt allt jag läst från honom till skyarna. Därför är det helt fantastiskt att han med En familjetragedi har lyckats skriva en bok som seglar in som den nya favoriten bland hans verk.

I den här berättelsen får vi följa med Bill, Karla och Jennica. Tre karaktärer som på olika sätt kommer i kontakt med paret Rytter. Bill är en ensamstående pappa som kämpar för att ge sin dotter en trygg och stabil uppväxt. Han gör inte alltid de bästa valen men han försöker. Karla kämpar med bagage från uppväxten och försöker få tiden att räcka till både extrajobb och plugg. Jennica har alltid varit det svarta fåret i familjen men när hon träffar Steven kanske det kan rätta till sig.

Edvardsson lyckas verkligen skriva liv i de här karaktärerna. De är kantstötta av saker de varit med om och vill bara hitta en lycklig väg framåt. Det faktum att alla tre ibland gör val som läsaren lätt kan skaka på huvudet åt gör dem trovärdiga och jag känner med dem under läsningen.

Inblandat med själva berättelsen finns utdrag ur polisförhör och jag tycker om det sättet att ge mer djup åt berättelsen. I förhören får även karaktärer som annars bara funnits med lite på sidan av komma till tals. Allt leder fram till ett slut som jag inte på något sätt hade väntat mig när jag började på boken.

Kort sagt, det är en riktigt välskriven spänningsroman och jag kommer trycka den i händerna på alla jag kan.

6 kommentarer:

  1. T.o.m. jag, som annars är så anti deckare/spänningsromaner, blev intresserad av boken! Den låter faktiskt fängslande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att inlägget kunde fånga ditt intresse! :D

      Radera
  2. Oj, vad du gjorde mig nyfiken på den boken!

    SvaraRadera
  3. Jag hört så mycket bra om den här författaren så jag borde verkligen ta tag i att läsa någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag! Riktigt bra spänningsromaner :)

      Radera