måndag 28 juni 2021

Vår bästa tid av Kiley Reid

 

Originaltitel: Such a Fun Age
Sidor: 299 (Inbunden)
"Emira ställer upp för familjen där hon brukar sitta barnvakt en sen kväll. Men i mataffären konfronteras hon av en säkerhetsvakt som anklagar henne för kidnappning. Händelsen, där en ung svart kvinna med ett blont barn omringas, fastnar på film. Incidenten blir startskottet för en kedja av händelser som vänder upp och ner på allt Emira och människorna i hennes närhet tror att de vet om sig själva - och varandra."

Vår bästa tid är en bok jag hört det pratas otroligt mycket om, speciellt på utländska booktubekanaler. Den har verkligen synts överallt. När jag såg att den skulle översättas kändes det därför självklart att läsa den. 

Det är en berättelse som gör mig upprörd under läsningen. Dels för hur orättvist Emira blir behandlad i mataffären och för att jag inser att sådana situationer är något som tyvärr alltför många får uppleva i verkligheten. Dels för hur fruktansvärt egoistiskt Alix (barnets mamma) beter sig när hon sedan försöker "bli vän" med Emira. Jag skulle kalla henne smått besatt och vill många gånger skrika rakt ut i frustration över valen hon gör. Dessutom är hon så orättvis i hur hon behandlar sina barn. Den minsta får all uppmärksamhet och kärlek medan Briar (som också är väldigt liten, runt två år) hela tiden blir undanskuffad. Det värker i hjärtat. 

Den karaktär jag tycker bäst om är Emira. Hon har inte riktigt hittat sin plats i livet ännu och försöker komma fram till vad hon egentligen vill göra. Under tiden är hon barnvakt och hennes relation med lilla Briar är så fin. Emira känns verklighetstrogen och den osäkerhet och stress hon känner över att inte ha kommit lika långt som sina vänner i arbetslivet går verkligen att känna igen sig i.

Vår bästa tid är en bok som rör upp många känslor under läsningen och det är ett bra betyg!

4 kommentarer: