torsdag 17 juni 2021

Blodskam av Caroline Engvall

 

Originaltitel: Blodskam
Sidor: 299 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bokförlaget Forum, tusen tack!
"Elizabeth åker till Thailand på julsemester tillsammans med sin mamma, systern Sofia och hennes familj. På nyårsafton försvinner Sofia, några timmar senare hittas hon död i vattnet. Det som skulle varit en underbar semester slutar istället i katastrof. Händelsen för Elizabeth tillbaka till ett mörkt förflutet, till barndomen och till Ormvattnet. Vad var det egentligen som hände på paradisön? Och vad var det som egentligen hände i det där ensliga huset vid sjön?"

Blodskam är den första boken jag läser av Caroline Engvall. Jag har hört mycket positivt om hennes tidigare böcker men det har aldrig blivit att jag plockat upp någon. Efter den här läsningen känner jag att jag vill läsa de andra också, för det här var riktigt bra. 

I centrum för berättelsen är en familj som verkligen inte haft det lätt. Två systrar, Elizabeth och Sofia, har växt upp tillsammans med sin mamma i en liten by, Ormvatten. Deras pappa gav sig iväg och sakta men säkert förstår man att det är något tungt som ligger bakom hans frånvaro. När Sofia dör återvänder Elizabeth och börjar gräva i familjens förflutna. Samtidigt verkar det som att någon vill henne illa.

Blodskam handlar väldigt mycket om skuld, skam och psykisk ohälsa. Det är invirat i en riktigt spännande berättelse som är svår att lägga ner. Jag tror många gånger att jag har koll på hur allt ligger till men det visar sig gång på gång att Engvall har lyckats leda mig på irrvägar. Det är svårt att veta var man har de olika karaktärerna. Även om vissa är osympatisk och gör helt oförlåtliga saker lyckas författaren få mig att känna med dem och önska att något i det förflutna gjorts annorlunda. Då hade det kanske inte blivit så galet till slut. 

Det enda jag har att anmärka på är de allra sista raderna i boken. Jag tycker att det blev en övertydlig förklaring som egentligen inte hade behövts. Blodskam är första delen i en planerad serie och jag ser verkligen fram emot att läsa vidare när nya delar kommer ut! 

6 kommentarer:

  1. Den boken skall läsas snart.

    SvaraRadera
  2. Den verkar jätteintressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den! Tror du hade gillat den :)

      Radera
  3. Jag har hört så mycket om den och den verkar så bra, tyvärr vann jag ju inte tävlingen som jag var med i. Men får nog läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får tag på den på annat sätt! :)

      Radera