tisdag 15 juni 2021

Tisdagstrion - Liten eller stor i titeln

 

Tisdagstrion är här igen! Veckans tema hos Ugglan & Boken är böcker med liten eller stor i titeln. Jag har letat runt i hyllorna och här är mina svar.


A Big Little Life av Dean Koontz. En engelska titel men jag tycker den räknas ändå! Den har både stor och litet i titeln. En underbar bok för alla hundälskare.


Ett litet liv av Hanya Yanagihara står i hyllan med olästa böcker. Jag hade egentligen inga planer på att någonsin läsa den här boken men den stirrade på mig vid årets bokrea och till slut köpte jag den.


Korta svar på stora frågor av Stephen Hawking är sambons bok men jag har planer på att läsa den någon gång!

32 kommentarer:

  1. A Big Little Life kände jag inte igen så jag var tvungen att kolla om jag visste vad det var, men den verkar inte vara översatt ens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tror inte den är översatt! Det är så synd att många Koontz senare böcker inte är översatta :/

      Radera
  2. "Ett litet liv" står i hyllan och glor uppfordrande på mig ... men den är ju så himla tjock!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja jag känner samma! Vet inte när man ska orka med den!

      Radera
  3. A Big Little Life kände jag inte till. Ser ut som en mysig bok. Vi hade hund när jag var barn så det är nostalgi över det också ...
    Ett litet liv har jag hört mycket gott om, men kan verkligen inte med det där omslaget. Ska jag köpa den boken och läsa får det bli med annan framsida; det finns en engelsk version med bara text har jag sett. Jag brukar annars inte vara så petig med hur omslagen ser ut, men just den här boken hakade jag upp mig på.
    Stephen Hawkings bok verkar intressant!
    Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller verkligen med om att omslaget inte är det vackraste..

      Radera
  4. har en liknande bok av Hawking som han skrivit med sin son.

    SvaraRadera
  5. Hawkings bok verkar intressant. Hoppas den är skriven så enkla människor som jag kan förstå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas samma sak den dagen jag bestämmer mig för att plocka upp den! :D

      Radera
  6. Nu kommer nörden i mig fram - jag blir jättesugen på Hawkins bok. Måste kolla om min livspartner fysikern kanske har den bland sina andra mer svårlästa böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nörderi är bra! :D Hoppas du hittar den i hyllorna!

      Radera
  7. Ett litet liv har jag i min läslista. Jag hoppas att den blir läst i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tvivlar på att min blir läst i år.

      Radera
  8. Ett litet liv hade definitivt funnits med i min trio idag, om jag inte redan tipsat om den flera gånger. En fantastisk bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla verkar ju tycka det! Jag vet bara inte när jag ska våga mig på den, dels pga storleken och dels pga hur mycket den verkar förstöra en!

      Radera
  9. Min Ett litet liv finns i hyllan med, oläst. Vi får göra slag i saken i sommar.

    SvaraRadera
  10. Ett litet liv är så otroligt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara hört bra om den men är lite rädd :)

      Radera
  11. Ett litet liv har jag funderat på. Men det är ju en tegelsten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Och den verkar ju vara så känslomässigt tung också.

      Radera
  12. Koontz är jag rädd är väldigt sorglig, Ett litet liv har jag på läslistan, men den är ju så förbålt tjock. Bra att du påminde mig om Hawkins; har lyssnat på större delen men var tvungen att lämna den tillfälligt när jag var på covidavdelningen, jag var för trött i skallen på kvällarna. Måste lyssna klart på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker om hundar blir ju oftast sorgliga i slutet. Men innan det är den väldigt fin och rolig!

      Radera
  13. Har inte läst någon av i din trio. Ett litet liv köpte jag men har redan gett bort den. Var inte alls sugen på att läsa den..alls..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ju inga planer på att läsa den, men rean fick mig på fall i år :) Får dock se när den blir läst.

      Radera
  14. Har inte läst någon av böckerna i din trio men Ett litet liv finns oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommer nog förbli oläst ett tag i min hylla :)

      Radera
  15. Ett litet liv ja. Alla läser den. Tveksamt om jag kommer läsa den. Vill inte gråta ögonen ur mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ibland känna att jag behöver gråta ut lite så kanske får spara den till något sådant känsloläge!

      Radera
  16. Hmmmmmmm... om jag skulle skriva om böcker med stor eller liten i titeln skulle jag välja Den lilla fången av Jane Elliott, Den stora gruvstrejken av Émile Zola och Den lille vännen av Donna Tartt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av de tre har jag bara läst Den lille vännen :)

      Radera